PROPAGATION OF SCIENCE AT SCHOOLS THROUGH THE STUDY OF DENTAL CAVITY

Authors

  • Lina Naomi Hashizume Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Thalya Gabriela Moraes Carvalho Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Nelso Alfeu da Rosa Motta Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Natália Bregalda Rossoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ekaterine Brito Machado Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Júlia Mariana dos Santos Jornada Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Mayara de Oliveira Pacheco Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2021.25885

Keywords:

Dissemination of Science, School, Dental caries

Abstract

The dissemination of science in schools contributes to increase the interest and critical sense in students and teachers regarding scientific knowledge. The objective of this project was to disseminate science in schools using the theme of dental cavities. The target audience was composed of schoolchildren and teachers of elementary education in the public system in Porto Alegre, RS. The project carried out ludic-educational activities addressing themes related to dental cavities and associated with the contents of the students’ curricular subjects. Training activities were also carried out for teachers in order to train disseminators of the content addressed to the students. The project increased interest in scientific knowledge promoting health within the school environment. The academics participating in the Project experienced different realities and exercised their roles as disseminators of science, integrating extension, research and teaching.

Author Biographies

  • Lina Naomi Hashizume, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Docente do Departamento de Odontologia Preventiva e Social

  • Thalya Gabriela Moraes Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Acadêmica do curso de Odontologia

  • Nelso Alfeu da Rosa Motta Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Acadêmico do curso de Odontologia

  • Natália Bregalda Rossoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Acadêmica do curso de Odontologia

  • Ekaterine Brito Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Acadêmica do curso de Odontologia

  • Júlia Mariana dos Santos Jornada, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Acadêmica do curso de Odontologia

  • Mayara de Oliveira Pacheco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Acadêmica do curso de Odontologia

References

Boa Esperança, C. R., Filomeno, C. E. S., & Lage, D. A. (2014). Divulgação científica no ambiente escolar: uma proposta a partir do uso de mídias digitais. Revista de Ensino de Biologia, 1(7), 1582–1591 (Disponível em: docplayer.com.br/10692536-Divulgacao-cientifica-no-ambiente-escolar-uma-proposta-a-partir-do-uso-de-midias-digitais.html)

Brasil, Ministério da Saúde. (2012). Pesquisa Nacional de Saúde Bucal, Brasília, DF, (http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pesquisa_nacional_saude_bucal.pdf).

Carteri, M. T. et al. (2019). Fatores associados à experiência de cárie e qualidade de vida relacionada à saúde bucal em escolares. Revista da Faculdade de Odontologia de Passo Fundo, 24(2), 242–249. (Disponível em: https://doi.org/10.5335/rfo.v24i2.10445)

Mateus, W. D., Gonçalves, C. B. (2012). Discutindo a divulgação científica: o discurso e as possibilidades de divulgar ciência na internet. Revista Areté, 5(9), 29–43. (Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/45)

Published

2021-07-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PROPAGATION OF SCIENCE AT SCHOOLS THROUGH THE STUDY OF DENTAL CAVITY. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 350–367, 2021. DOI: 10.35699/2318-2326.2021.25885. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/25885. Acesso em: 22 dec. 2024.