PROJETOS DE EXTENSÃO NO CONTEXTO AMBIENTAL: ESTUDO DOS PROJETOS DESENVOLVIDOS EM 2017 E 2018 PELO IFPB CAMPUS MONTEIRO

Authors

  • Rômulo Wilker Neri de Andrade Instituto Federal do Rio Grande do Norte
  • Pedro Henrique Pinheiro Xavier Pinto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Keywords:

Agenda 2030, Environmental Education, Evaluation of Extension Projects, Sustainable Development Goals

Abstract

University extension activities associated with environmental education allow for a transformation in the population's stance towards socio-environmental responsibility, in various spaces. In this context, a study aimed to analyze the contributions of extension projects developed in 2017 and 2018 by the Monteiro campus of the Federal Institute of Paraíba, related to the environmental axis, based on the Sustainable Development Goals. For this purpose, an exploratory qualitative-quantitative approach was used, utilizing a secondary database of information on 24 extension projects carried out by the campus in the years studied. Among the analyzed projects, four were related to environmental issues, one from 2017 and three from 2018. After evaluation based on the 17 Sustainable Development Goals and their targets, it was found that the projects were able to contribute to 8 goals and 15 national targets, promoting the exchange of knowledge, the appreciation of critical thinking, dialogue, practical experience, partnership between the institute and other entities, addressing the challenges of the 21st century and responding to international commitments related to the 2030 Agenda. Thus, this study allowed for the initiation of a discussion on the evaluation of extension projects at the campus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, M. S. V.; Cabral Neto, A. (2020). Expansão da Educação Superior no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba: Os Delineamentos no Período 2008-2015. HOLOS, Ano 36, v.4, e9903. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.9903

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal.

Brasil. (2008a). Decreto nº 6.495, de 30 de junho de 2008. Institui o Programa de Extensão Universitária – PROEXT. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Brasil. (1968). Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Brasil. (2008b). Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Brasil. (2017). Relatório Nacional Voluntário sobre os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Brasília: Secretaria de Governo da Presidência da República/Ministério do Planejamento, Desenvolvimento e Gestão.

Cabral, N. R. A. J.; Silva Neta, M. L.; Silva, A. C. (2012). Projeto Casa Maranguape: Inclusão Social - Educação Profissional para Geração de Emprego e Renda. In: The World Forum of Vocational and Technological Education (FMEPT), 2012, Florianópolis Anais... DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.17.17142.016

CNODS – Comissão Nacional para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. (2018). Relatório de Atividades 2017-2018. Brasília: CNODS.

Cruz, B. P. A.; Melo, W. S.; Malafaia, F. G. B.; Tenório, F. G. (2011). Extensão universitária e responsabilidade social: 20 anos de experiência de uma instituição de ensino superior. Revista de Gestão Social e Ambiental - RGSA, São Paulo, v. 5, n. 3, p. 06-16, set./dez. DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v5i3.450

Demarco, J. O.; Cadore, J. S.; Inselsperger, V.; Rodrigues, A. C.; Fortes, P. R. (2015). Extensão Universitária na Conscientização Ambiental em Escolas de Educação Básica. Revista Monografias Ambientais. Santa Maria – RS. 2015. p. 101-107. DOI: https://doi.org/10.5902/2236130818747

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. (2012). Política Nacional de Extensão Universitária.

Gonzaga, E. A. R.; Silva, M. M. E.; Araujo, E. H. (2015). A importância dos projetos de extensão para a sensibilização ambiental: um estudo de caso na Universidade Federal de Uberlândia. Revista em Extensão, v. 13, n. 2, p. 61-70, 11 fev. http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/download/27589/16079/.

IDS – Instituto Democracia e Sustentabilidade. (2019). III Relatório Luz da Agenda 2030 de Desenvolvimento Sustentável Brasil. São Paulo: IDS/ Grupo de Trabalho da Sociedade Civil para Agenda 2030. https://gestos.org.br/wp-content/uploads/2019/08/relatorio_luz_portugues_19_download_v3.pdf.

IFPB – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. (2013). Campus Monteiro. http://editor.ifpb.edu.br/reitoria/assessorias/assessoria-especial/arquivos/documentos/IFPB%20_%20Apresentacao%20de%20Informacoes_Campus%20Monteiro.pdf

IFPB – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Conselho Superior. (2015). Resolução n° 246, de 18 de dezembro de 2015. Dispõe sobre o Estatuto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, nos termos da legislação em vigor. João Pessoa: Conselho Superior. https://www.ifpb.edu.br/guarabira/noticias/2016/09/eleicoes-para-conselho-diretor-do-campus-guarabira/estatuto-do-ifpb.pdf/view.

IFPB – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. (2021). Pró-Reitoria de Extensão e Cultura. IFPB, João Pessoa. https://www.ifpb.edu.br/proexc.

IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. (2018). Agenda 2030 Objetivos do Desenvolvimento Sustentável: proposta de metas Brasileiras. Brasília: IPEA. https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=33895&Itemid=433.

Juracy, C. (org.). (2009). Institutos Federais Lei 11.892, de 29/12/2008: comentários e reflexões. Natal: Editora IFRN.

Kienetz, T. B.; Vieira, K. M.; Visentini, M. S. (2020). Extensão Universitária: Avaliar para evoluir. Revista Teoria e Prática em Administração, v. 10, n. 1, p 111-118, jan.-jun. DOI: http://dx.doi.org/10.21714/2238-104X2020v10i1-48519

Lakatos, E. M.; Marconi, M. A. (2010). Fundamentos de metodologia científica. 7ª edição. São Paulo: Atlas.

Lira Netto, J. C. (2019). Gastos Públicos e Execução Orçamentária: Uma Análise da Aplicação de Recursos na Área de Extensão no âmbito da Reitoria do Instituto Federal da Paraíba IFPB, no período de 2015 a 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, p. 139.

Lüdke, M.; André, M. D. A. (1999). A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Mendes, I. A. C.; Trevizan, M. A.; Cunha, A. M. P. (1978) Campus Avançado como Extensão Universitária. Revista Brasileira de Enfermagem. 31 (1). Jan-Feb. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-716719780001000005

Menegon, R.; Lima, M. R. C.; Lima, J. M.; Romero, L. R. (2015). A importância dos projetos de extensão no processo de formação inicial de professores de educação física. Jornada do Núcleo. UNESP. https://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/jornadadonucleo/a-importancia-dos-projetos-de-extensao.pdf.

Menezes, P. M. (Org.). (2018). 3º Encontro Nacional da Rede ODS Brasil: Relatório Final. Brasília: Rede ODS Brasil. http://repositorio.enap.gov.br/handle/1/3249

Milagre, R. A.; Falcão, L. D. C.; Moreira, I. T. (2020). A Extensão Universitária no IFPB e sua Relação com a Sustentabilidade em Cabedelo/PB. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, Paraná. v. 16, e2016335, p. 01-18. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.16335.049

Mirra, E. (2009). A Ciência que sonha e o verso que investiga. São Paulo: Editora Papagaio.

Miyazawa, G. C. M. C. (2015). Projeto de Extensão “Educação Ambiental na Prática”. Ambiental MENTE sustentable. São Paulo. Julho - dezembro, ano X, vol. II, núm. 20, páginas 891-904. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/22248/AS_20_2015_art_53.pdf?sequence=3

Nogueira, M. D. P. (2005). Políticas da Extensão Universitária Brasileira. Belo Horizonte: Editora UFMG.

ONU – Organização das Nações Unidas. (2015). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Nova Iorque: ONU.

https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld/publication.

Pacheco, E. M. (2018). Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília: MEC/Setec. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/osinstfedera.pdf.

Paula, J. A. (2013). A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 05-23.

Queiroz, A. M. D. (2007). Meio Ambiente e Solidariedade: uma análise da experiência de extensão da Universidade Estadual de Montes Claros. Boletim Goiano de Geografia. Montes Claros, vol. 28. n. 2. p.221-228. https://www.redalyc.org/pdf/3371/337127150015.pdf.

Raeder, S. T. O.; Menezes, P. M. (2019). A relação entre interdisciplinaridade e a implementação da Agenda 2020. Revista Parcerias Estratégicas, v. 24, n. 49, p. 9-28. http://seer.cgee.org.br/index.php/parcerias_estrategicas/article/view/928.

Santos, H. R. M.; Batista, B. S.; Ribeiro, M. L. F.; Mendes, J. S. (2021). Extensão Universitária na UPE Multicampi: Avaliação dos Indicadores de 2018 e 2019. Revista Práxis: saberes da extensão, João Pessoa, v. 9, n. 19, p. 63-76, jan./abr. DOI: http://dx.doi.org/10.18265/2318-23692021v9n19p63-76

Saviani, D. (1991). Ensino Público e Algumas Falas Sobre Universidade. Coleção Polêmicas do Nosso Tempo. Ed. São Paulo: Cortez: Autores associados. v.10.

Silva, A. H.; Fossá, M. I. T. (2015). Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, v.16, n. 1, p. 1-14. http://arquivo.revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403.

TCU – Tribunal de Contas da União. (2011). Relatório de Auditoria Operacional sobre a Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica – do MEC. TC 026.062/2011-9. Brasília, DF: TCU/SEPROG.

UFES – Universidade Federal do Espírito Santo. (2014). Resolução n° 46, de 09 de outubro de 2014. Dispõe sobre as normas que regulamentam a extensão na Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória: Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. https://daocs.ufes.br/sites/daocs.ufes.br/files/field/anexo/resolucao_no_46.2014.pdf.

Veras, M. (2014). Gerenciamento de Projetos: Project Model Canvas (PMC). Rio de Janeiro: Brasport.

Published

2024-06-11

How to Cite

NERI DE ANDRADE, R. W.; PINHEIRO XAVIER PINTO, P. H. PROJETOS DE EXTENSÃO NO CONTEXTO AMBIENTAL: ESTUDO DOS PROJETOS DESENVOLVIDOS EM 2017 E 2018 PELO IFPB CAMPUS MONTEIRO . Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 12, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/45196. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos