Describe what you see

the use of # for audio description in posts on social networks associated with the project “Tá na hora de Tomar o Remédio”!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2025.48877

Keywords:

Audio Description, Accessibility, Social Media

Abstract

Accessibility is seen as an essential condition for any and every inclusion process, encompassing attitudinal, physical, technological, communicational, linguistic, pedagogical, and informational dimensions. The difficulty of access is not only due to the lack of internet, but also to the way information reaches individuals. Extension projects play a crucial role in promoting accessibility, as they cater to a diverse range of students who are neurodivergent. With the aim of promoting a new experience with images, accessed inclusively through screen reader programs or simple reading by the user, we describe in this work one of the strategies adopted by the Extension Project “It's Time to Take the Medicine” from the Pharmacy School – UFRJ: a teaching-learning process of image description that adopts Audio Description (AD) requirements in the postings on Social Media Pages (SMP). To create accessible content, the Project is based on Universal Design for Learning (UDL), which assumes that content can be reached by respecting different ways of learning. Thus, when this content reaches the SMP, it is necessary to think of strategies to make it accessible, emphasizing the importance of using hashtags for image and content description in the posts.

References

Agência Nacional do Cinema. (2014). Instrução Normativa nº 116. Dispõe sobre as normas gerais e critérios básicos de acessibilidade a serem observados por projetos audiovisuais financiados por recursos públicos federais geridos pela ANCINE.

Associados da Inclusão. (2021a). Disponível em: http://www.associadosdainclusao.com.br/

Associados da Inclusão. (2021b). Curso de Formação à Distância de Áudio descritores. Disponível em: http://audiodescricao.associadosdainclusao.com.br

Barqueiro, R. (2010). Emprestar o olhar. In: Motta, L. M. V. M.; Filho, P. R. Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo-SP, pp. 237-242.

BUSTV. (2021). Como guiar uma pessoa com Deficiência Visual. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCLpPk9uZsCnF0wiJ9FufKyg.

Brasil (2006). Ministério das Comunicações. Portaria n. 310 de 27 de junho de 2006. Aprova a Norma Complementar n. 01 /2006 - Recursos de acessibilidade, para pessoas com deficiência, na programação veiculada nos serviços de radiodifusão de sons e imagens e de retransmissão de televisão. Disponível em: https://repositorio.mcti.gov.br/handle/mctic/1659

Brasil (2015). Lei 13.146 de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Brasil (2022). Ministério da Saúde. O que é Tecnologia Assistiva? Brasília. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-da-pessoa-com-deficiencia/faq/o-que-e-tecnologia-assistiva#:~:text=Conforme%20a%20Lei%20Brasileira%20de,da%20pessoa%20com%20defici%C3%AAncia%20ou.

Filmes que voam. (2021). Sobre o Uso de #Paratodosverem, #Pracegover e outras hashtags. Disponível em: http://www.filmesquevoam.com.br/cursoshttps://www.filmesquevoam.com.br/sobre-o-uso-de-paratodosverem-pracegover-e-outras-hashtags/.

Franco, E.P.C. & Silva, M.C.C.C. (2010). Audiodescrição: Breve Passeio Histórico. In: Motta, L. M. V. M.; Filho, P. R. Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo-SP, pp. 23-42.

Fundação de articulação e desenvolvimento de políticas públicas para pessoas com deficiência e com altas habilidades no Rio Grande do Sul (Faders). (2021). Disponível em: http://www.portaldeacessibilidade.rs.gov.br/.

García, J.C.D.; Filho, T.G.; Santos, M.C.D.; Mendes, V.; Roberto, M.V. & Ribeiro, D.F.B. (2017). Pesquisa nacional de inovação em tecnologia assistiva III (PNITA III): principais resultados, análise e recomendações para as políticas públicas. Instituto de Tecnologia Social. São Paulo: ITS Brasil.

Íris cor de mel (A menina dos olhos). Comunidade (2021). Disponível em: https://www.facebook.com/AsMeninasdosOlhos.

Jakobson, R. (1995). Linguística e Comunicação (24a edição). São Paulo: Editora Cultrix.

Jesus, P.S. (2020). Manual do Ledor na Perspectiva da Audiodescrição: Uma proposta de leitura acessível. Bahia: Salvador.

Jornal da Gazeta. (2021). A magia da Audiodescrição, que faz Deficientes Visuais “enxergarem”. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCNl_i-ggJbZNyOLlhE7yyhw.

Lima, F; Lima, R.A. F. & Guedes, L. C. (2009) Em Defesa da Áudio-descrição: Contribuições da Convenção sobre os Direitos da Pessoa com Deficiência. Revista Brasileira de Tradução Visual (RBTV), 1. Disponível em https://www.associadosdainclusao.com.br/enades2016/sites/all/themes/berry/documentos/02-em-defesa-da-audio-descricao-contribuicoes-da-convencao-sobre-os-direitos-da-pessoa-com-deficiencia.pdf

Lima, F.J. & Lima, R.A.F. (2012). Lições basilares para a formação do áudio descritor empoderativo. Revista Brasileira de Tradução Visual (RBTV), 11(11), e2012031106. Corpus ID: 176714138.

Mantoan, M.T.E. (2005). A hora da virada. Inclusão: Revista da educação especial,1(1), 24-28.

Michels, L.R.F. & Silva, M.C.F. (2016). A audiodescrição na escola. In: Carpes, D. S. Audiodescrição: práticas e reflexões [recurso eletrônico]. Santa Cruz do Sul: Catarse,116.

Motta, L.M.V.M. & Filho, P.R. (2010). Audiodescrição: Transformando Imagens em Palavras. Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, SP, 255 p.

Núcleo de Produção Braille e Ampliados (2021). Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCoXpUwdcaKtIp6Hg6tdsYfg.

Oliveira, A.F.T.M. & Alves, V.P. (2013). Reflexões sobre a importância da áudio-descrição na prática pedagógica inclusiva. Revista Brasileira de Tradução Visual,16(16), 68-82. Disponível em: http://audiodescriptionworldwide.com/associados-da-inclusao/rbtv/reflexoes-sobre-a-importancia-da-audio-descricao-na-pratica-pedagogica-inclusiva/.

Platão, F. & Fiorin, J.L. (1991). Para entender o texto: leitura e redação. São Paulo: Ed. Ática S.A.

Portal da Deficiência Visual. Comunidade. (2021). Disponível em: https://www.facebook.com/portaldadeficienciavisual/.

Portal de Cursos Rápidos. (2021). Disponível em: https://www.portaldecursosrapidos.com.br/.

Pra cego ver. Comunidade. (2021). Disponível em: https://www.facebook.com/PraCegoVer/

Pretti, M. (2021). O que os olhos não veem, a boca conta e a mente entende. Eu Sem Fronteiras. Disponível em: https://www.eusemfronteiras.com.br/olhos-nao-veem-boca-conta-mente-entende/.

Revista Brasileira de Tradução Visual (RBTV). (2021). Disponível em: http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/.

Rosenthal, M. (2009). Gramática para concursos: teoria e mais de 1.000 questões. Rio de Janeiro: Ed. Elsevier. 4ª edição. 5ª reimpressão.

Schwartz, L. (2010). O outro lado da moeda. In: Motta, L.M.V.M. & Filho, P.R. Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo-SP, pp. 23-26.

Silva, F.T.S.; Bona, V.; Silva, A.N.A; Carvalho, I. & Silva, E.V. (2010). Reflexões sobre o pilar da áudio-descrição: “descreva o que você vê”. Revista Brasileira de Tradução Visual. Disponível em: http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/index.php/principal/article/view/58/83.

Teoria & Prática. Audiodescrição (2021). Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCMw6VslZVRfHEJ3--_cICbA.

TV Brasil. Empresa Brasil de Comunicação (2021). Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/programaespecial/episodio/recursos-para-pessoas-com-deficiencia-visual.

Published

2025-09-09

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Describe what you see: the use of # for audio description in posts on social networks associated with the project “Tá na hora de Tomar o Remédio”!. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 13, p. 1–24, 2025. DOI: 10.35699/2318-2326.2025.48877. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/48877. Acesso em: 6 dec. 2025.