Theater, Prison and The Search for New Possible Imaginaries

University Extension and Criminal Abolicionism in the Teaching of Performing Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53524

Keywords:

Theater, Performing arts, penal abolitionism, University extension, visionary fiction

Abstract

This article shares the procedures that inaugurate the extension program “Theatre, Prison and the search for new possible imaginaries”, started in April 2024 at CAC/ECA/USP, which emerges from the combination of two doctoral research developed at GRUPO DE PESQUISA/PPGAC/ECA /USP, by researchers Murilo Moraes Gaulês and Nailanita Prette, both supervised by professor Dr. Maria Helena Franco de Araújo Bastos. The studies focus on the modes of production of performing arts in prison institutions, viewing artistic activities as political strategies with a focus on bringing people deprived of liberty to the center. In the extension program, in addition to sharing academic productions, undergraduate and postgraduate students and the community outside ECA/USP are embraced, bringing together the triad of the Brazilian university: teaching, research and extension. In this sense, here we share our central work methodology, the Visionary Fiction production technique, created by the writer, activist and educator Walida Imarisha (2016), as well as dialogues with references such as the Brazilian researcher and artist Jota Mombaça (2013), with the researcher, politician, activist Abdias Nascimento (2023), who anchor our confabulation with penal abolitionism as the foundation of our artistic praxis. The writing concisely walks through data and historiography of the prison system in the State of São Paulo, as this is where the extension program has been operating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Murilo Moraes Gaulês, Universidade de São Paulo
    Pesquisador, educador, abolicionista e multiartista. Fundador da CiA dXs TeRrOrIsTaS, é doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade de São Paulo. Coordena o curso de extensão "Teatro, prisão e a busca por novos imaginários possíveis" no Centro de Artes Cênicas da Universidade de São Paulo.

     

  • Nailanita Prette, Universidade de São Paulo

    Pesquisadora, professora e crítica de Dança. Doutoranda em Artes Cênicas pela USP, bolsista FAPESP, mestra em Artes pela UFMG, licenciada e bacharela em Dança pela UFV, técnica em Dança pela ETAM Santa Cecília. Membro do grupo de pesquisa LADCOR PPGAC/ECA/USP coordenado pela professora Dra Maria Helena Franco de Araújo Bastos. Trabalha com pessoas em privação de liberdade, pesquisa a corporeidade pelo viés da análise do movimento com interesse nos modos contemporâneos de dançar e suas reverberações políticas e estéticas no âmbito educacional e social

References

ALONSO, Angela. A teatralização da política: a propaganda abolicionista. Revista Tempo Social, v. 2, n. 24, 2012.

AZEVEDO, Rilawilson José de; SILVA, Guilherme Társis Santos. Análise sobre a ressocialização do apenado no Brasil. Jus, 29 nov. 2023. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/107427/analise-sobre-a-ressocializacao-do-apenado-no-brasil. Acesso em: 21 mar. 2024.

BEN-MOSHE, Liat. Dis-epistemologies of Abolition. Critical Criminology, v. 26, n. 3, 3 set. 2018.

BENEVIDES, Bruna G. Dossiê: assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2023. Brasília: ANTRA, 2024. Disponível em: https://antrabrasil.org/wp-content/uploads/2024/01/dossieantra2024-web.pdf. Acesso em: 21 mar. 2024.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Civilização Brasileira, 1983.

CÂMERA DOS DEPUTADOS. Educação aprova ensino médio obrigatório em todos os presídios. Educação, cultura e esportes, 09 dez. 2013. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/423034-EDUCACAO-APROVA-ENSINO-MEDIO-OBRIGATORIO-EM-TODOS-OS-PRESIDIOS#:~:text=A%20Comiss%C3%A3o%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20aprovou,1%C2%BA%20grau%20em%20estabelecimentos%20prisionais..%20Acesso%20em%2011/07/2024. Acesso em: 04 jun. 2024.

CONCÍLIO, Vicente. Teatro e prisão: dilemas da liberdade artística. São Paulo: Hucitec, 2008.

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Resolução n. 391 de 10 maio 2021. Estabelece procedimentos e diretrizes a serem observados pelo Poder Judiciário para o reconhecimento do direito à remição de pena por meio de práticas sociais educativas em unidades de privação de liberdade. Brasília, 11 maio 2021. Disponível em: https://atos.cnj.jus.br/atos/detalhar/3918. Acesso em: 30 jan. 2024.

CR10. Publication Collective. Abolition Now! Ten Years of Strategy and Struggle Against the Prison Industrial Complex. Chico: AK Press, 2008.

DAVIS, Angela. Estarão as prisões obsoletas? Rio de Janeiro: DIFEL, 2018.

DE VOLTA para o futuro. Direção de Robert Zemeckis. Holywood: Amazon Prime Video, 1985.

ESCOBAR, Ruth. Dossiê de uma rebelião. São Paulo: Global Editora, 1982.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-experiência. ILINX Revista do LUME, Campinas, n. 4, p.1-11, 2013.

FERNANDES, Marcelo C.; DA SILVA, Lucilane M. S.; MACHADO, Ana L. G.; MOREIRA, Thereza M. M. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 04, p. 169-194, dez. 2012.

FIGHTING MONKEY. About. 2010. Disponível em: https://fightingmonkey.net/about/. Acesso em: 21 mar. 2024.

FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. Editora Ática, São Paulo, 1986.

GASTALDI, Alexandre Bogas Fraga (org.). DOSSIÊ 2023: mortes e violências contra LGBTI+ no Brasil. Brasília. Observatório de Mortes e Violências LGBTI+ no Brasil, 2024. Disponível em: https://observatoriomorteseviolenciaslgbtibrasil.org/wp-content/uploads/2024/05/Dossie-de-Mortes-e-Violencias-Contra-LGBTI-no-Brasil-

2023-ACONTECE-ANTRA-ABGLT.pdf. Acesso em: 21 mar. 2024.

IMARISHA, Walidah; SOUZA, Lígia. Anjos de cara suja: três histórias de crime, prisão e redenção – o sol é, ou deveria ser, para todas. São Paulo: La Lettre, 2023.

IMARISHA, Walidah. Reescrevendo o futuro: usando ficções visionárias para rever a justiça. Bienal de São Paulo, 2013. Disponível em: https://issuu.com/amilcarpacker/docs/walidah_imarisha_reescrevendo_o_fut. Acesso em: 05 maio 2018.

KABA, Mariame; RITCHIE, Andrea J. We Want More Justice for Breonna Taylor than the System That Killed Her Can Deliver. In: KABA, Mariame. We Do This ’Til We Free Us. Chicago: Haymarket Books, 2021.

KATZ, Helena. Corpar: porque corpo também é verbo. In: BASTOS, Helena (org.). Coisas vivas: fluxos que informam. São Paulo: ECA/USP, 2021. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/716/636/2368. Acesso em: 25 jun. 2024.

MACHADO, Maíra Rocha; MACHADO, Marta Rodriguez de Assis. Carandiru não é coisa do passado: um balanço sobre os processos, as instituições e as narrativas 23 anos após o massacre. São Paulo: FGV, 2015.

MANSO, Bruno Paes. Mais polícias nas ruas, mais homicídios. Monitor da violência. G1, São Paulo, 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/monitor-da-violencia/noticia/2024/03/12/mais-policias-nas-ruas-mais-homicidios.ghtml. Acesso em: 13 abr. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Extensão na Educação Superior Brasileira, 2024. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pec-g/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/84291-extensao-na-educacao-superior-brasileira#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCES%20n%C2%BA%207,2024%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias..%20Acesso%20em%2011/07/2024. Acesso em: 15 fev. 2024.

NARVAES, Viviane Becker. O Teatro do Sentenciado de Abdias Nascimento: classe raça e a modernização do teatro brasileiro. 2020. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

NASCIMENTO, Abdias. Submundo: cadernos de um sentenciado. Editora Zahar, 2023.

NASCIMENTO, Silvia Haskel Pereira do. Histórico da Penitenciária do Estado. Resolução CONPRESP 38/2018 - Processo de Tombamento do Complexo Penitenciário do Carandiru. 2018. Disponível em:

https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/resolucao-secretaria-municipal-de-cultura-smc-conpresp-38-de-18-de-marco-de-2019/consolidado. Acesso em: 22 mar. 2024.

PRATA, Caio. Desiguais perante a lei: racismo e ideologia na justiça criminal paulista. São Paulo: Dialética, 2024.

SECRETARIA DE ADMINISTRAÇÃO PENITENCIÁRIA. Unidades Prisionais Femininas. São Paulo, 2024. Disponível em: http://www.sap.sp.gov.br/uni-prisionais-fem/pen.html##. Acesso em: 22 mar. 2024.

SECRETARIA NACIONAL DE POLÍTICAS PENAIS. Relatório de Informações Penais. Brasília, 1 sem. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/senappen/pt-br/assuntos/noticias/senappen-lanca-levantamento-de-informacoes-penitenciarias-referentes-ao-primeiro-semestre-de-2023/relipen. Acesso em: 22 mar. 2024.

THE BLACK PANTHERS. Tem Point Program, 1972. Disponível em: https://www.collectiveliberation.org/wp-content/uploads/2015/01/BPP_Ten_Point_Program.pdf. Acesso em: 22 mar. 2024.

WORLD PRISON BRIEF. Highest to Lowest: Prison Population Total. 2023. Disponível em: https://www.prisonstudies.org/highest-to-lowest/prison-population-total?field_region_taxonomy_tid=All. Acesso em: 22 mar. 2024..

Published

2025-01-31

How to Cite

Theater, Prison and The Search for New Possible Imaginaries: University Extension and Criminal Abolicionism in the Teaching of Performing Arts. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 210–229, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.53524. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/53524. Acesso em: 25 dec. 2025.