Planning in information units: quality in service operations at SENAC Florianópolis Library

Authors

  • Daniela F. A. O. Spudeit Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial image/svg+xml
  • Fabiane Führ National Service for Industrial Training image/svg+xml

Keywords:

Information units, Strategic planning, Service management

Abstract

This article aims to present and articulate important concepts for defining and applying operations strategies in information unit services, emphasizing the importance of situational analysis for defining strategies. In this article, the SENAC Florianópolis Library was used as a reference for the practical application of this planning methodology as a process for improving the services, products and environments of information units. To build the plan, the information unit's mission was used as a reference, complemented by a situational analysis based on the SWOT Analysis and Porter's Five Forces. Based on the information unit's mission, the situational analysis and the theoretical framework for building the plan, a survey of internal users was applied, which together resulted in actions to be implemented according to the institution's interests and resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela F. A. O. Spudeit, Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial

    Mestre em Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina, bibliotecária da Faculdade de Tecnologia SENAC Florianópolis / SC.

  • Fabiane Führ, National Service for Industrial Training

    Bibliotecária da Unidade SENAI/SC Tubarão.

References

ALMEIDA, Maria Christina Barbosa de. Planejamento de bibliotecas e serviços de informação. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2000.

ANDREWS, Kenneth R. The concept of corporate strategy. Homewood: Dow Jones-Irwin, 1971.

ANSOFF, Igor. A nova estratégia empresarial. São Paulo: Atlas, 1991.

GHEMAWAT, P. A estratégia e o cenário dos negócios. Porto Alegre: Bookman, 2000.

GIANESI, Irineu G. N.; CORREA, Henrique Luiz. Administração estratégica de serviços: operações para a satisfação do cliente. São Paulo: Atlas, 2007.

GRACIOSO, Francisco. Marketing estratégico: planejamento estratégico orientado para o mercado. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

LUECKE, Richard. Estratégia. Rio de Janeiro: Record, 2008.

MINTZBERG, Henry; QUINN, James Brian. O processo de estratégia. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

OLIVEIRA, Djalma P. R. Planejamento estratégico: conceitos, metodologia e prática. São Paulo: Atlas, 1999.

PORTER, M. E. Vantagem competitiva:criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1996.

TARAPANOFF, Kira Tarapanoff; ARÁUJO JÚNIOR, Rogério Henrique de; CORMIER, Patricia Marie Jeanne. Sociedade da informação e inteligência em unidades de informação. Ci. Inf., Brasília, DF, v.29, n.3, set./dez. 2000.

YOUNG, Peter R. Changing information access economics: new roles for libraries and librarians. Information Technology and Libraries, Chicago, p. 103-114, jun. 1994.

Published

2011-08-25

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

SPUDEIT, Daniela F. A. O.; FÜHR, Fabiane. Planning in information units: quality in service operations at SENAC Florianópolis Library. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41–49, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3062. Acesso em: 7 dec. 2025.