Virtual services at the libraries of the Federal University of Minas Gerais: potential for offering virtual reference services

Authors

  • Terezinha de Fátima Carvalho de Souza Federal University of Minas Gerais image/svg+xml
  • Sânia Luiz de Souza Federal University of Minas Gerais image/svg+xml

Keywords:

Virtual reference service., Types of virtual reference services, Libraries, Federal University of Minas Gerais

Abstract

Summarizing the evolution of the reference service, which goes beyond the physical limits of the library and identifying the main types of virtual reference services, the article aims to verify the services offered by the libraries of the Federal University of Minas Gerais, with the potential to offer virtual reference services, through web communication, concluding that the conditions exist for offering such a service.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Terezinha de Fátima Carvalho de Souza, Federal University of Minas Gerais

    Graduada em Biblioteconomia, mestre e doutora em Ciência da Informação. Professora Adjunta da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Sânia Luiz de Souza, Federal University of Minas Gerais

    Bacharel em Biblioteconomia pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ACCART, Jean-Philippe. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Tradução de Antônio Agenor. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2012. 312p.

ARELLANO, Miguel Angel Márdero. Serviços de referência virtual. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 2, p.7-15, maio/ago. 2001.

COMARELLA, R.L.; CAFÉ, L.M.A. Chatterbot: conceito, características, tipologia e construção. Informação & Sociedade, João Pessoa, v.18, n. 2, p. 55-67, maio/ago. 2008.

FIGUEIREDO, Nice Meneses de. Serviços de referência e informação. São Paulo: Polis, 1992. 167p.

IFLA. Reference and information services section: digital reference guidelines. 2006. Disponível em: <http://archive.ifla.org/VII/s36/pubs/drg03.htm>. Acesso em: 25 nov. 2015.

INAZAWA, Fernandez Kenji. As competências conversacionais do bibliotecário na comunicação via chat em serviço de referência digital numa biblioteca universitária. 2013. 219 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e mediação da informação) –Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília DF, 2013.

MACIEIRA,Jeana Garcia Beltrão; PAIVA, Eliane Bezerrão. Serviço de Referência Virtual: Relato de Pesquisas em Bibliotecas Universitárias Brasileiras. Biblionline, João Pessoa, v. 3, n. 1, 13p., 2007.

PESSOA, Patrícia; CUNHA, Murilo Bastos da.Perspectivas dos Serviços de Referência Digital.Informação & Sociedade, João Pessoa, v.17, n.3, p.69-82, set. /dez. 2007.

SHERA, Jesse H. Automation and referencelibrarian. In:_____Documentation and tire organization of knowledge. Hamden, Conn., Archon Books, 1966, p.158-168.

SIQUEIRA, Jéssica Camara. Repensando o Serviço de Referência: A Possibilidade Virtual. Ponto de acesso, Salvador,v. 4, n. 2, p. 116-130, set.2010. Disponível em: <http://www.brapci.ufpr.br/download.php?dd0=12255>. Acesso em: 12 ago. 2015.

SOARES, Maria das Graças. Serviço de Referência Digital em Bibliotecas Universitárias: o caso do serviço de referência da divisão de bibliotecas e documentação da PUC –Rio. 2009. 285 f. Tese (Doutorado em Gestão da Informação e do Conhecimento) –Departamento de Ciência da Informação e Documentação, Universidade de Brasília, Brasília DF, 2009.

Published

2016-04-13

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

SOUZA, Terezinha de Fátima Carvalho de; SOUZA, Sânia Luiz de. Virtual services at the libraries of the Federal University of Minas Gerais: potential for offering virtual reference services. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 3–14, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3084. Acesso em: 8 dec. 2025.