The university library as a space for teaching and learning in higher education: an experience report on Book and Library Week at a private higher education institution

Authors

  • Danielle da Silva Pinheiro Wellichan São Paulo State University image/svg+xml

Keywords:

University Library, professional performance, Teaching and learning in the library

Abstract

Like the school library, which must establish a partnership with educational institutions and their grades, from early childhood education to higher education, the university library needs to partner with the university's academic community to build great learning rooms. During the Book and Library Week promoted by the university library of a private educational institution in the city of Bauru (SP), various activities were held in partnership with the institutional courses in order to contribute to the teaching, participation and learning not only of the local students but also of the surrounding community. Through practices such as book and work exhibitions, film screenings, experience reports, expression theater and literary soirees, the library aimed to bring together the theory and practice of the professions with students and teachers in the library space. As a result, it was possible to see that the space was better used as an extension of the classroom, as well as providing activities of interest to the community, introducing students from other stages of education to the world of higher education and, consequently, providing practical exposure of the professions and courses involved in the event, resulting in a closer relationship with the academic public and expanding the possibilities for publicizing the library.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danielle da Silva Pinheiro Wellichan, São Paulo State University

    Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP).

References

ALMEIDA, M. C. B. de. A ação cultural do bibliotecário: grandeza de um papel e limitações da prática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São
Paulo, v. 20, n. 1/4, p.31-38, 1987.

BRESSANE, J.M.; CUNHA, M.V. A profissão de bibliotecário: competências demandadas por um mercado em transformação. Rev. Interam. Bibliot. Medellín (Colombia), v. 34, n.3 pp. 329-333, 2011. Disponível em:< http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v34n3/v34n3a7.pdf> Acesso em: 20 jun. 2017.

GASQUE, K.C.G.D.; TESCAROLO, R. Desafios para implementar o letramento informacional na educação básica. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, p.41-56, abr. 2010. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n1/03.pdf> acesso em: 05 jul.2017.

GASQUE, K.C.G.D. Letramento informacional e ensino-aprendizagem. 22/09/2014. Disponível em: <http://kelleycristinegasque.blogspot.com.br/2014/09/letramento-informacional-e-ensino.html> Acesso em: 10 jul.2017.

HUBNER, M.L.F. A biblioteca universitária na formação acadêmica: história da
Biblioteca Central da Universidade de Caxias do Sul e sua relação com a aprendizagem e o sucesso acadêmico. 2014. 201f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação, Caxias do Sul, RS. Disponível em: <https://repositorio.ucs.br/xmlui/bitstream/handle/11338/674/Dissertacao%20Marcos%20Leandro%20Freitas%20Hubner.pdf?sequence=1&isAllowed=y > Acesso em: 10 jun. 2017.

LEITÃO, B. J. M. Avaliação qualitativa e quantitativa numa biblioteca universitária: grupos de foco. Rio de Janeiro: Interciência, 2005.

MACEDO, N. D de; DIAS, M. M. K. Subsídios para a caracterização da biblioteca universitária. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 25, n.3/4, p. 40-47, jul./dez. 1992.

OLIVEIRA, L. M. P. Ação cultural na biblioteca universitária: a experiência da biblioteca central da UFPe. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 16., 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2010. Disponível em: <http://www.liber.ufpe.br/bibtcc/files/p/75/75.pdf >. Acesso em: 30 jun. 2017.

OLIVEIRA, N.M. A biblioteca das instituições de ensino superior e os padrões de qualidades do MEC: uma análise preliminar. Perspect. cienc. inf., Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 207-221, jul./dez. 2002. Disponível em: < http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/download/409/221> Acesso em: 20 jun. 2017.

PAOLINELLI, S.M.R. O papel da biblioteca universitária no letramento informacional. Blog do Conselho Regional de Biblioteconomia, sexta região, 12 de março de 2013. Disponível em: <http://blog.crb6.org.br/artigos-materias-e-entrevistas/o-papel-da-biblioteca-universitaria-no-letramento-informacional/ > Acesso em: 20 jun. 2017.

SANTOS, J.M. Ação Cultural em Bibliotecas Públicas: o bibliotecário como agente transformador. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 11, n. 2, p. 173-189, jun./dez. 2015. Disponível em:< https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/viewFile/425/468> Acesso em: 25 jun.2017.

SOUSA, M. M. de; FUJINO, A. A Biblioteca Universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior: desafios e perspectivas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., João Pessoa, 2009. Anais.... Disponível em:<http://dci2.ccsa.ufpb.br:8080/jspui/bitstream/ >. Acesso em: 02 jul. 2017.

Published

2018-05-23

Issue

Section

Relatos de experiência

How to Cite

WELLICHAN, Danielle da Silva Pinheiro. The university library as a space for teaching and learning in higher education: an experience report on Book and Library Week at a private higher education institution. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, p. 46–58, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3106. Acesso em: 8 dec. 2025.