Conceptions of the Library space: the need to resignify its role

Authors

Keywords:

Information Skills, University Library, Information competence, Institutional communication, Communication strategy

Abstract

The library of the information age needs to rethink itself as a physical and virtual place for “safeguarding” knowledge. The aim of this study was to investigate the conception of the library among users/participants in one of the activities offered by one of these institutions: the Informational Skills Training Cycle course. The research methodology took a qualitative approach and was developed through a case study. The aim of discussing the concept of the library through a course offered is related to the possibility of the institution offering a space for teaching and learning, or even a space for the production of knowledge, which goes beyond the idea of the institution as a “safeguard” of knowledge. This section focused on the results of a questionnaire administered at enrollment and at the end of the course. The results show that there is a strong association between the image of the library and just borrowing books. Although this represents an advance on the previous idea, the possibility of teaching and learning is not recurrent from the perspective of the participants in the study. The conclusion was that the Library's role needs to be reframed and its conception of the community it serves needs to be updated through communication strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jaqueline Costa Castilho Moreira, São Paulo State University

    Doutora em Educação Escolar. Professora Assistente do Departamento de Educação Física / FCT / UNESP / Presidente Prudente.

  • Teresa Raquel Vanalli, São Paulo State University

    Especialista em Gestão de Repositórios Institucionais. Diretora da Biblioteca / FCT / UNESP / Presidente Prudente.

  • Vitor Partite Moreira, São Paulo State University

    Graduando em Ciências e Tecnologia / FCT / Presidente Prudente.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.

BAPTISTA,S.G.;COSTA,M.M.;NETA, M. A. V. V. Marketing para promoção de produtos e serviços de informação: estudo de caso da Biblioteca da Presidência da República. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.6, n.2, p.83-104, jan./jun.2009.Disponível em:<http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci/article/view/424>. Acesso em:31 ago.2017.

BRASIL.LDB n.9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>.Acesso em 31 ago. 2017.

BUCHDID, S. B.; BARANAUSKAS, M. C. C. IHC em contexto: o que as palavras relevam sobre ela. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 11, 2012, Cuiabá. Anais... Cuiabá: SBC, 2012, p.199 - 208.Disponível em:<http://eurydice.nied.unicamp.br/portais/ecoweb/nied/ecoweb/publicacoes/artigos-em-conferencias/ihc-em-contexto-o-que-as-palavras-relevam-sobre-ela.1.pdf>. Acesso em: 31 ago. 2017.

COBRA, M. Marketing: Casos Brasileiros. São Paulo: Atlas, 1984.

EDUROAM, 2003. Portal. Disponível em:<https://www.eduroam.org/about/>. Acesso em 15 ago. 2017.

MESSIAS, M.; CAMARGOFILHO, J. C. S. Relatório. 2016. Disponível em:<http://www.fct.unesp.br/Home/Instituicao/historico.pdf>. Acesso em: 1 ago. 2017.

MODESTO, F. Arquitetando a Biblioteca do Século XXI. 2013. Disponível em:<http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=190>. Acesso em:15 ago. 2017.

NUNES, M. S. C.; CARVALHO, K. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectiva em Ciência da Informação. Belo Horizonte, v.21, n.1, jan./mar. 2016. Disponível em:<http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2572/1708>. Acesso em: 31 ago. 2017.

PEREIRA, L. T. K.; GODOY, D. M. A.; TERCARIOL, D. Estudo de caso como procedimento de pesquisa científica: reflexão a partir da clínica fonoaudiológica. Psicologia, Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v.22, n.3, p.422-429, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300013&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 31 ago. 2017.

RODRIGUES, M. L. Fetal. A biblioteca e o bibliotecário no imaginário popular. Biblionline, João Pessoa, v.9, n.1, p.82-95, 2013. Disponível em:<http://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/15097>. Acesso em: 31 ago. 2017.

TAGCROWD. 2012. Portal. Disponível em: <http://tagcrowd.com/>. Acesso em: 15 ago. 2017.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VALENTIM, M. L. P. O custo da informação tecnológica. São Paulo: Pólis; APB, 1997. (Coleção palavra-chave, n.8).Disponível em: <http://abecin.org.br/data/documents/VALENTIM_O_custo_da_informacao_tecnologica.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2017.

YIN, R. K. Pesquisa Estudo de Caso: desenho e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 1994. Disponível em: <http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74440967/3-YIN-desenho%20e%20metodo_Pesquisa%20Estudo%20de%20Caso.pdf>. Acesso em: 31 ago. 2017.

Published

2018-05-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MOREIRA, Jaqueline Costa Castilho; VANALLI, Teresa Raquel; MOREIRA, Vitor Partite. Conceptions of the Library space: the need to resignify its role. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, p. 4–19, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3107. Acesso em: 8 dec. 2025.