Stylistic Diversity in the Choral Works of Carlos Alberto Pinto Fonseca (1933-2006)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2.2.2024.54096Keywords:
Carlos Alberto Pinto Fonseca, Brazilian Choral Music, Stylistic DiversityAbstract
The central focus of the present paper is the portion of the work of Minas Gerais composer Carlos Alberto Pinto Fonseca (1933-2006), originally composed for adult choirs. The objective is to present a survey of all the compositions of the genre and also highlight the stylistic diversity that characterizes this repertoire. Initially we present elements involved in the investigation and data about the composer and his choral work. Next, we present a reflection on compositional eclecticism in the composer’s production and, subsequently, we present the entire repertoire studied, divided into groups according to the nature of the text used by him, as well as peculiarities of the structure of the works.
Downloads
References
- Capítulo de livro ou verbete assinado em enciclopédia
FERNANDES, Angelo José; CAVINI, Leandro Augusto. Carlos Alberto Pinto Fonseca e sua Missa Afro-Brasileira (de batuque e acalanto): sacro e profano; erudito e popular. In: ALIRETI, Cinthia (Org.). Identidade Brasileira na Música de Concerto. Campinas: Coleção CIDDIC-CDMC, 2023. p.211-234.
- Dissertações ou Teses
FERNANDES, Angelo José. Missa Afro-Brasileira (de Batuque e Acalanto) de Carlos Alberto Pinto Fonseca: aspectos interpretativos. Campinas, 2024. [171f]. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.
FERNANDES, Angelo José. O estudo da obra coral a capella de inspiração afro-brasileira de Carlos Alberto Pinto Fonseca. Campinas, 2010. [15f]. Relatório técnico (Pós-doutorado em Música). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
MARINHO, Andrew Aleixo. As obras para coro misto a capella de Carlos Alberto Pinto Fonseca com poemas de Manuel Bandeira: edição, análise e performance. [150f]. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2024.
MATHEUS, Rize Lorentz. Elementos Impressionistas na obra composicional de Carlos Alberto Pinto Fonseca. Belo Horizonte, 2010. [100f]. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.
ROSCANI, Tiago Morandi. As obras sacras de origem cristã para coro misto a capella de Carlos Alberto Pinto Fonseca: edição crítica e aspectos interpretativos. Campinas, 2020. [189f]. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.
SANTOS, Mauro Camilo de Chantal. Carlos Alberto Pinto Fonseca: dados biográficos e catálogo de obras. Belo Horizonte, 2001. [81f]. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.
- Artigo em Periódico
FERNANDES, Angelo José; MAGRINI, Raíssa Amaral; MIGLIORI, Sarah Victoria Santibanez; COELHO, Heitor Basílio. O Ecletismo nas canções de câmara para canto e piano de Carlos Alberto Pinto Fonseca. Revista Vórtex, Curitiba, v.8, n.2, p.1-30, 2020.
- Partitura manuscrita
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Aleluia-Koellreutter. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1985. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Ave Maria (1). Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1985. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Ave Maria (2). Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1985. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Ave Maria. Campinas: partitura editada por Tiago Morandi Roscani, 2020. Partitura.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Coral sem som. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1974. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Haec Dies. Campinas: partitura editada por Tiago Morandi Roscani, 2020. Partitura.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Imagem. Campinas: partitura editada por Andrew Aleixo Marinho, 2024. Partitura.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Jubiabá. Campinas: partitura editada por Tiago Morandi Roscani, 2020. Partitura.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Mantras de Ramakrishna de Kalidasa. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, data de composição desconhecida. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Meu menino dorme. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1972. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. O velho disco de carnaval ou O pirata bêbado. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1984. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Ponto de Oxum-Iemanjá. Campinas: partitura editada por Tiago Morandi Roscani, 2020. Partitura.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Post-scriptum de Maria Teresa Horta. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1974. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Salmo 117. Belo Horizonte: manuscrito autógrafo, 1990. Partitura manuscrita.
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Uma Ave Maria afro-brasileira. Campinas: partitura editada por Tiago Morandi Roscani, 2020. Partitura.
- Entrevista
FONSECA, Carlos Alberto Pinto Fonseca. Entrevista concedida a Heloísa Grecco e Shirley Ferreira para a pesquisa Memória da Música Erudita em Belo Horizonte desenvolvida pela Coordenação de Projetos e Pesquisa – CRAV/FMC/PHB. Belo Horizonte. Cópia em CD da gravação integral, cedida por Bruno Fonseca.