Antonio Gramsci between the two Internationals

Education and Political Formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.29774

Keywords:

Gramsci, Internationals, Formation

Abstract

This text aims to understand the main intellectual and political influences that will affect the personality of Young Gramsci, and that in a way will remain and be reformulated in the Gramsci of maturity in fascist prison. In this sense, a comprehensive bibliographic survey was carried out on the main sources (facts and works) with which Gramsci will dialectize in the contexts of the Two Internationals. As a result of the research, one can see the wide range of incidences that helped to shape the intellectual and political personality of the young Sardinian and how Gramsci also had a critical relationship with the whole atmosphere rich in ideas and social transformations. Concepts such as Passive Revolution, Hegemony, War of Movement and War of Position, among others, will emerge in this confrontation with the fruitful environment in which Gramsci was inserted.

Author Biography

  • Herbert Glauco de Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    outor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da FaE/UFMG. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da FaE/UFMG. Possui Graduação em Pedagogia pela UFMG, sendo Licenciado em Magistério dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental com formação complementar em Gestão Educacional e Coordenação Pedagógica. Foi Professor Substituto do Departamento de Administração Escolar da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais atuando nas seguintes áreas de conhecimento: Direitos Sociais, Trabalho, Educação e Cidadania; Educação e Novas Configurações do Trabalho; Movimentos Sociais, Direito à Educação e Formulação de Políticas Públicas; Política Educacional no Brasil. Atuou na área de Fundamentos da Educação: Política e Gestão Educacional como Professor Substituto na Universidade Federal de Ouro Preto durante o ano de 2014. Realiza estudos nas áreas de Filosofia da Educação, Ciência Política, Trabalho e Educação, Cinema e Educação.

References

AGGIO, Alberto; HENRIQUES, Luiz Sérgio. Prefácio à edição brasileira. In: AGGIO, Alberto; HENRIQUES Luiz Sérgio Henriques; VACCA, Giuseppe (Orgs.). Gramsci no seu tempo. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Brasília: Fundação Astrojildo Pereira; Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

ANDREUCCI, Franco. A difusão e a vulgarização do marxismo. In: HOBSBAWN, Eric. História do marxismo II: o marxismo na época da Segunda Internacional. Tradução de Leandro Konder e Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

DE FELICE, Franco. Introduzione. In: GRAMSCI, Antonio. Quaderno 22: Americanismo e Fordismo. Torino: Giulio Einaudi, 1978.

DI BIAGGIO, Anna. Hegemonia leninista, hegemonia gramsciana. In: AGGIO, Alberto; HENRIQUES Luiz Sérgio Henriques; VACCA, Giuseppe (Orgs.). Gramsci no seu tempo. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Brasília: Fundação Astrojildo Pereira; Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

DORE SOARES, Rosemary. Gramsci, o Estado e a escola. Ijuí: Unijuí, 2000.

FETSCHER, Irving. Bernstein e o desafio à ortodoxia. In: HOBSBAWN, Eric. História do marxismo II: o marxismo na época da Segunda Internacional. Tradução de Leandro Konder e Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

GRAMSCI, Antonio. Lettere dal carcere. Edizione elettronica dell’International Gramsci Society.

GRAMSCI, Antonio. Quaderni del carcere. Edizione critica dell’Istituto Gramsci. A cura di Valentino Gerratana. Torino: Giulio Einaudi, 1975.

GRAMSCI, Antonio. O leitor de Gramsci: escritos escolhidos entre 1916-1935 - Carlos Nelson Coutinho (Org.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

GRUPPI, Luciano. O conceito de hegemonia em Gramsci. Rio de Janeiro: Graal, 1978.

GUALTIERI, Roberto. A análise internacional e o desenvolvimento da filosofia da práxis. In: AGGIO, Alberto; HENRIQUES Luiz Sérgio Henriques; VACCA, Giuseppe (Orgs.). Gramsci no seu tempo. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Brasília: Fundação Astrojildo Pereira; Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

KNEI-PAZ, Baruch. Trótski: revolução permanente e revolução do atraso. In: HOBSBAWN, Eric. História do marxismo V: o marxismo na época da Terceira Internacional (A Revolução de Outubro; O Austromarxismo). Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Luiz Sérgio Henriques e Amélia Rosa Coutinho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

OLDRINI, Guido. Gramsci e Lukács, adversários do marxismo da Segunda Internacional. Crítica Marxista, São Paulo, Xamã, v.1, n.8, 1999, p.67-80.

PONS, Silvio. O grupo dirigente do PCI e a “questão russa” (1924-1926). In: AGGIO, Alberto; HENRIQUES Luiz Sérgio Henriques; VACCA, Giuseppe (Orgs.). Gramsci no seu tempo. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Brasília: Fundação Astrojildo Pereira; Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

RAPONE, Leonardo. O jovem Gramsci: cinco anos que parecem séculos 1914-1919. Tradução: Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Contraponto; Brasília, DF: Fundação Astrojildo Pereira, 2014, 1. ed.

REIMAN, Michal. Os bolcheviques desde a guerra mundial até Outubro. In: HOBSBAWN, Eric. História do marxismo V: o marxismo na época da Terceira Internacional (A Revolução de Outubro; O Austromarxismo). Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Luiz Sérgio Henriques e Amélia Rosa Coutinho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

STEINBERG, Hans-Josef. O partido e a formação da ortodoxia marxista. In: HOBSBAWN, Eric. História do marxismo II: o marxismo na época da Segunda Internacional. Tradução de Leandro Konder e Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

WALDENBERG, Marek. A estratégia política da social-democracia alemã. In: HOBSBAWN, Eric. História do marxismo II: o marxismo na época da Segunda Internacional. Tradução de Leandro Konder e Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

Published

2021-05-19

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Antonio Gramsci between the two Internationals: Education and Political Formation. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 1, p. 87–104, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.29774. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/29774. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.