Implementation of telework at the Bahia Federal Institute, Governor Mangabeira Campus

aspects related to knowledge management and organizational learning

Authors

  • Adriano dos Santos Moraes Instituto Federal Baiano
  • Francisco José Aragão Pedroza Cunha Universidade Federal da Bahia
  • Maria de Fátima Hanaque Campos Universidade Estadual da Bahia
  • Jéssica Silva Almeida Almeida Instituto Federal Baiano

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.40539

Keywords:

Telework, Knowledge management, Organizational Learning

Abstract

This article aims to analyze the impact of the implementation of telework at the Instituto Federal Baiano (IF Baiano), Campus Governador Mangabeira, on Knowledge Management and Organizational Learning, based on the perception of the employees working on the Campus. It is qualitative, quantitative, bibliographical and documental research. Questionnaires were applied to qualified informants and articulated conceptual contributions related to Organizational Knowledge Management, Information and Organizational Learning, associated with the principles of Morin’s Complex Thinking proposal (Complexity Theory). The results of the research indicate that the implementation of telework at the IF Baiano, Campus Governador Mangabeira, happens in an unstructured and non-systematized way, that is, outside an institutional policy, which ends up causing damage to the processes of knowledge management and organizational learning. It is understood that this research should be continued in the form of a comparative study of the implementation of telework on the Campus Governador Mangabeira with the other Campuses of the IF Baiano and studies carried out regarding the ergonomic, physical, psychological and emotional effects related to telework, with emphasis on issues related to (over)workload, achievement of institutional goals and evaluation of teleworker performance.

Author Biographies

  • Adriano dos Santos Moraes, Instituto Federal Baiano

    Aluno Especial de Doutorado do Programa de Pós-Graduação Multi-institucional em Difusão do Conhecimento (PPGDC) em forma associativa da UFBA, IFBA, UNEB, LNCC, UEFS e Centro Universitário Senai Cimatec), Disciplina: Gestão do Conhecimento e Aprendizagem Colaborativa. Mestre em Educação Profissional Científica e Tecnológica (Programa de Pós-graduação em Educação Profissional, Científica e Tecnológica - ProfEPT, Polo: IFBA), Especialista em Direito Educacional, Especialista em Gestão Pública, Graduado em Tecnologia em Gestão Pública.

  • Francisco José Aragão Pedroza Cunha, Universidade Federal da Bahia

    Doutor em Difusão do Conhecimento pelo Programa de Pós-gradução Multi-institucional e Multidiciplinar da Faculdade de Educação da UFBA (2012). Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Católica do Salvador (1985) e mestrado em Ciência da Informação pela UFBA (2005). Professor Associado do Departamento de Documentação e Informação da UFBA. Professor permanente dos Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da UFBA e do Doutorado Multi-institucional e Multidiciplinar em Difusão do Conhecimento (DMMDC) da Faculdade de Educação da UFBA. 

  • Maria de Fátima Hanaque Campos, Universidade Estadual da Bahia

    Graduada em Artes Plásticas pela Universidade Federal da Bahia (1981), mestrado em Historia da Arte pela Universidade de São Paulo (1990) e doutorado em História da Arte pela Universidade do Porto (2004). Atualmente é professora titular B da Universidade do Estado da Bahia e atua no Curso de Licenciatura em História. Integra como professora colaboradora do Doutorado Multiinstitucional de Difusão do Conhecimento (DMMDC).

  • Jéssica Silva Almeida Almeida, Instituto Federal Baiano

    Possui graduação em Direito pela Universidade do Estado da Bahia (2013). Advogada. Pós-graduada em Direito Constitucional Aplicado. Atualmente é servidora pública do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano. 

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Published

2023-05-29

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ARTIGOS

How to Cite

Implementation of telework at the Bahia Federal Institute, Governor Mangabeira Campus: aspects related to knowledge management and organizational learning. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 1, p. 100–117, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.40539. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40539. Acesso em: 20 dec. 2024.

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