The exercise of Psychology in Federal Institutes of Education, Science and Technology
professional challenges
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.41978Keywords:
School Psychology, Federal Institutes, Professional education and trainingAbstract
This article discusses the role of Psychology as a strategic role in institutional performance in interface with education, having as a starting point the work carried out on one of the campuses of the Federal Institute of Scientific and Technological Education Sul-rio-grandense (IFSul). The research, carried out in an ethnographic perspective, contoured with the monitoring of the daily institutional work and group interventions with students, processes investigated from perspectives of Discourse Analysis. As a result, an analytical axis proved to be a professional and interventional challenge: “student success” as a capitalist-technical statement of the educational process. Derived from this, three others appear as strategic for the exercise of Psychology: the non-bureaucratization of work; the distribution of organizational priorities; psychological demands as associated with the exercise of citizenship. In a context of technicist co-option, Psychology proves to be fundamental for the understanding of institutional rationalities and the production of singularity, being, potentially, in partnership with other professionals and students.
References
ACCORSSI, Aline; SCARPARO, Helena; PIZZINATO, Adolfo. La dialogicidad como supuesto ontológico y epistemológico en Psicologia Social: reflexiones a partir de la Teoria de las Representaciones Sociales y la Pedagogia de la Liberación. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 50, p. 31-42, sep./dec. 2014.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
CABISTANI, Roséli Maria Olabarriaga. Os sentidos da função paterna na educação. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
COSTA, André Oliveira; MOSCHEN, Simone Zanon. Psicanálise e educação: os paradoxos da alteridade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 433-454, abr./jun. 2013.
FREUD, Sigmund. Prefácio a juventude desorientada de Aichhorn. In: STRACHEY, James (Org.). Edição Standard Brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. 19. Rio de Janeiro: Imago, 1925/1996. p. 305-308.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
KRAWCZYK, Nora. Uma roda de conversa sobre os desafios do ensino médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Orgs). Juventude e ensino médio. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.
LACAN, Jacques. Os complexos familiares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 2011.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. O (velho e bom) caderno de campo. Revista Sexta-feira, São Paulo, n. 1, p. 8-12, maio 1997.
MELSERT, Ana Luísa de Marsillac; BICALHO, Pedro Paulo Gastalho. Desencontros entre uma prática crítica em psicologia e concepções tradicionais em educação. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 153-160, jan./jun. 2012.
NARDI, Milena Bertollo. O trabalho do psicólogo em um Campus do Instituto Federal do Espírito Santo: possibilidades e desafios de uma prática. Tese (Doutorado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.
PÉRICO, Waldir; COSTA-ROSA, Abílio. Sujeito, subjetividade e ciência em Freud e Lacan: algumas considerações teóricas prévias a uma intercessão-pesquisa no campo da saúde mental coletiva. Revista Subjetividades, Fortaleza, v. 14, n. 3, p. 418-432, dez. 2014.
WELLER, Wivian. Jovens no ensino médio: projetos de vida e perspectivas de futuro. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo e MAIA, Carla Linhares (Orgs.). Juventude e ensino médio. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Trabalho & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
