Educational practices of educators from the "Zé de Deus" Agricultural Family School at Colinas do Tocantins (TO)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.24726Keywords:
Teacher identity, Rural education, Pedagogy of alternatingAbstract
The article aims to present some thoughts about the educational practices of educators from the Escola Família Agrícola – EFA (Agricultural Family School) “Zé de Deus”, located at Colinas do Tocantins, in the state of Tocantins (TO). The methodological path adopted in this qualitative research was oral history, with life narratives from six teachers. As a result, we identified that, in order to teach at EFA, it was necessary to deal with new schooling proposals and with teaching methodologies that were more appropriate to the rural context. The teachers narrated that, when they came into contact with the reality of the EFA “Zé de Deus”, they learned about the importance of dialogical education, as a basis for Alternating Pedagogy, as well as to build their teaching identities and their role in face of the challenges and possibilities of the EFA context.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Fontes Orais. História dentro da História. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Orais. São Paulo: Contexto, 2005, p. 155-202.
ARROYO. Miguel Gonzalo. Pedagogia do Oprimido. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
ARROYO, Miguel Gonzalo. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes 2010.
CALDART, Rosely Salete. Educação do campo: Notas para uma análise de percurso. Revista Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64, mar/jun. 2009.
CORDEIRO, Georgina N.K., REIS, Neila da Silva, HAGE, Salomão Mufarrej. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-125, abr. 2011.
FERNANDES, Bernardo Mançano; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Rosely Salete. Primeira Conferência Nacional “Por uma educação Básica do campo”. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Rosely Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ, Editora Vozes, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2018.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Quem Precisa de Identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.) Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
MOITA, Maria da conceição. Percurso de Formação e de Transformação. In: NÓVOA, Antônio. Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 2013, p.111-139.
MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. (Orgs.) Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo, nº 5, 2004.
MONTENEGRO, Antônio Torres. História oral e memória: a cultura popular revisitada. 5.ed. São Paulo: Contexto 2003.
ROCHA-ANTUNES, Maria Isabel; MARTINS, Maria de Fátima Almeida. Tempo Escola e Tempo Comunidade: Territórios Educativos na Educação do Campo. In: ROCHA-ANTUNES, Maria Isabel; MARTINS, Maria de Fátima Almeida; MARTINS Aracy Alves (Orgs.). Territórios Educativos na Educação do Campo: Escola, Comunidade e Movimentos Sociais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 34, n. 2, maio-agosto, 2008, pp. 227-242.
SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio Ancisar. Pesquisa Qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Revista Contrapontos. v. 3. n.3 p. 393-405- Itajaí, set./dez. 2003.
SCHIMITT, Deodete Maria das Neves. Escola Família Agrícola Zé de Deus e a formação de trabalhadores do campo em Colinas do Tocantins. 258 f. Tese (doutorado) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2017.
TOCANTINS. Plano de Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio. Escola Família Agrícola Zé de Deus. Colinas do Tocantins, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Trabalho & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.