Self-intensification and the ideology of care

a study on the work of primary school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.41410

Keywords:

Intensity of work, Ideology of care, Primary school teachers

Abstract

The aim of this article is to present the research results conducted within the scope of the Master's in Education program, which aimed to investigate the perception of teachers in the São Paulo state educational system regarding the intensity of their work. The theoretical framework was based on the concept of work intensity established by Dal Rosso (2008, 2015) and the debate on the intensification and intensity of teaching work conducted by Apple (1995) and Hypolito, Vieira, and Pizzi (2009), as well as discussions on teaching and gender by Carvalho (1999) and Chamon (2005). The field research employed the focus group technique. The results, in turn, indicate that teachers' perception of high work intensity is attributed primarily to the extension of working hours, the blurring of boundaries between work and non-work times, and the high emotional demand required. Finally, the dataset allowed for the identification of the presence of a self-intensification process of work among the literacy teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Pereira Fernandes, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo, Graduação em Ciências Sociais pela mesma instituição. Socióloga e educadora, professora e tradutora de espanhol e, estudante de Filologia na UNED

Marieta Gouvêa de Oliveira Penna, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Doutora em Educação: História, Política e Sociedade: Educação e Ciências Sociais pela PUC-SP Mestre História, Política e Sociedade: Educação e Ciências Sociais pela mesma instituição, Graduação em História pela USP. Professora associada na UNIFESP, atua na graduação e na Pós-Graduação (Programa de Pós-Graduação em Educação)

References

APPLE, Michael W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e gênero. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, set./dez. 2005.

BARBOSA, Sandra Jaqueline. A intensificação do trabalho docente na escola pública. 2009. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

CARLOTTO, Mary Sandra. A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 7, n. 1, jan./jun., 2002.

CARVALHO, Marília Pinto. No coração da sala de aula: gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: Xamã, 1999.

CHAMON, Magda. Trajetória de feminização do magistério: ambiguidades e conflitos. Belo Horizonte: Autêntica/FCH – FUMEC, 2005.

DAL ROSSO, Sadi. Mais trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo Editorial, 2008.

DAL ROSSO, Sadi; CARDOSO, Ana Cláudia Moreira. Intensidade do trabalho: questões conceituais e metodológicas. Revista Sociedade e Estado – vol. 30, n. 3, set./dez. 2015.

GARCIA, Maria Manuela Alves; ANADON, Simone Barreto. Reforma educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 30, n. 106, jan./abr. 2009.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: LiberLivro Editora, 2012.

GOULART, Debora; CÁSSIO, Fernando L.; XIMENES, Salomão Barros. Rede escola pública e universidade: produção do conhecimento para/com as lutas educacionais. Revista Brasileira de Educação, vol. 24, 2019.

HYPOLITO, Álvaro M.; VIEIRA, Jarbas Santos; PIZZI, Laura Cristina Vieira. Reestruturação curricular e autointensificação do trabalho docente. Currículo sem fronteiras, v.9, n.2, jul/dez. 2009.

INEP. Resumo Técnico do Estado de São Paulo – Censo da Educação Básica 2021, 30 ago. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/resumo-tecnico-do-estado-de-sao-paulo-censo-da-educacao-basica-2021

JACOMINI, Marcia Aparecida; GIROTTO, Eduardo Donizete; BARBOSA, Andreza; STOCO, Sergio. Política educacional na rede estadual paulista e qualidade do ensino sob a Nova Gestão Pública, 1998 a 2018. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v.30, n. 27, 2021.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A. Reestruturação do Trabalho Docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, v. 85, n 89, set./dez. 2004.

PENNA, Marieta Gouvêa Oliveira. Professor de series iniciais do ensino fundamental em escolas públicas estaduais de São Paulo: Posições sociais e condições de vida e trabalho. Tese (Doutorado em Educação) - PUC/SP, 2007.

PENNA, Marieta. Gouvêa Oliveira. MARIN, Alba, Junqueira. Trajetória social, habitus e engajamento no trabalho escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e188255, 2019.

PINTO, Carmen Lúcia Lascano; GOES, Rosângela Irigaray Garcia; KETREIN, Beatriz Helena. BARREIRO, Cristhianny Bento. Entre o Bem e o Mal-Estar: a intensificação do trabalho docente no âmbito dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Revista Educação por Escrito – PUCRS, v.4, n.1, jul. 2013.

SATO, Leny. LACAZ, Francisco Antonio de Castro; BERNARDO, Márcia Hespanhol. Psicologia e saúde do trabalhador: práticas e investigações na Saúde Pública de São Paulo. Estudos de psicologia, Natal, v.11. n. 3, set/dez. 2006.

SOUZA, Davisson, Charles, de Cangussu. de; FERNANDES, Bárbara. Pereira.; FILGUEIRA, Vanessa. Racionalização, intensidade e controle do trabalho docente na rede básica de ensino. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 3, set/dez. 2015.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

Published

2024-01-24

How to Cite

FERNANDES, B. P.; PENNA, M. G. de O. Self-intensification and the ideology of care: a study on the work of primary school teachers. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 151–168, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.41410. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/41410. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS