Training on debate

teacher’s assignments up against the limitations of bourgeois irrationalism

Authors

  • Expedito Vital Marinho Junior Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • José Deribaldo Gomes dos Santos Universidade Estadual do Ceará (UECE) https://orcid.org/0000-0001-7915-0885
  • Agercicleiton Coelho Guerra Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.45633

Keywords:

Teaching, Ontomethod, Teachers Training

Abstract

This paper aims at discussing the challenges and possibilities of response that science, education,
and especially teaching have in capitalist society. Hence, it is analyzed the current teachers training process. The paper, which is a theoretical and bibliographic study, it is based on the legacy
of classical Marxism. Throughout the discussion, the gnoseological method, hegemonic in the
academy these days, it is opposed to the dialectical materialist method, which seeks the revolution of society. To conclude, the paper validates the method developed by Marx and Engels as the one capable of analyzing the object in an immanent way, as well as attributing to the objectivity and subjectivity the purposes that fit them in this process. It is from this understanding that it is possible to correctly reflect about the role that the educational sphere and its attributions have regarding the social totality, of which it is an autonomous and dependent component at the same time.

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Author Biographies

Expedito Vital Marinho Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor efetivo da educação básica vinculado à Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME). Doutor em Educação, com foco na formação de professores, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE - UECE). Graduado em Letras (Inglês) na Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE - UECE). Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7429-588X

José Deribaldo Gomes dos Santos, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

É pesquisador do Laboratório de Pesquisas sobre Políticas Sociais do Sertão Central (Lapps-UECE). Desenvolve pesquisas nas áreas de Trabalho e Educação e Estética Marxista. Atua, principalmente, no exame da Educação Profissional e na Formação de Professores. Lidera o Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES). Membro da Câmara de Pesquisa da UECE. Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Professor Adjunto da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE) e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE/UECE).

Agercicleiton Coelho Guerra, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (2014). Mestrado em Educação Brasileira na linha Trabalho e Educação (2017). Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2023). Professor do curso de Pedagogia na instituição Centro Universitário Christus e professor da rede municipal de Fortaleza. Possui experiência na área de Política Educacional, Ensino Superior e Educação à Distância.

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Published

2024-06-10

How to Cite

MARINHO JUNIOR, E. V.; SANTOS, J. D. G. dos; GUERRA, A. C. Training on debate: teacher’s assignments up against the limitations of bourgeois irrationalism. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 1, p. 11–22, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.45633. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/45633. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS