Training on debate
teacher’s assignments up against the limitations of bourgeois irrationalism
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.45633Keywords:
Teaching, Ontomethod, Teachers TrainingAbstract
This paper aims at discussing the challenges and possibilities of response that science, education,
and especially teaching have in capitalist society. Hence, it is analyzed the current teachers training process. The paper, which is a theoretical and bibliographic study, it is based on the legacy
of classical Marxism. Throughout the discussion, the gnoseological method, hegemonic in the
academy these days, it is opposed to the dialectical materialist method, which seeks the revolution of society. To conclude, the paper validates the method developed by Marx and Engels as the one capable of analyzing the object in an immanent way, as well as attributing to the objectivity and subjectivity the purposes that fit them in this process. It is from this understanding that it is possible to correctly reflect about the role that the educational sphere and its attributions have regarding the social totality, of which it is an autonomous and dependent component at the same time.
Downloads
References
ANASTASIOU, L.G.C.; ALVES, L.P. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10 ed. Joinville, SC: Editora Univille, 2015.
ENGELS, F. Anti-Dühring. Boitempo, São Paulo, 2015.
HOFF, S. Fundamentos filosóficos dos livros didáticos elaborados por Ratke, no século XVII. In – Revista Brasileira de Educação – ANPED, n.25, 2004. pp 143-155. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a12.pdf. Acesso em: 30 de abril de 2021.
LIBÂNEO, J., C. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUAIZA, B. A. Pedagogia e Didática: duas ciências independentes. br.monografias.com, 2008. Disponível em: https://www.monografias.com/pt/trabalhos3/pedagogia-e-didatica/pedagogia-edidatica.shtml. Acesso em: 26 de março de 2023.
LUKÁCS, G. Estética: la peculiaridad de lo estético. v.1. Barcelona: Ediciones Grijalbo, 1966.
LUKÁCS. G. Marx e o problema da decadência ideológica. In – Marxismo e Teoria da Literatura. 2.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
LUKÁCS, G. Para a Ontologia do Ser Social, Vol. 14. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política, Vol. I, Livro Primeiro: o processo de produção do capital, tomo 1. São Paulo: Editora Nova Cultural LTDA, 1996.
MARX, K. Crítica da Filosofia do Direito de Hegel, 1843. 2.ed revista. São Paulo: Boitempo, 2010a.
MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010b.
MARX, K. Crítica do Programa de Gotha. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. 10 ed. São Paulo: Global, 2006.
MÉSZÁROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.
PASSMORE, J. Filosofía de La Enseñanza. Federico Patán (Trad.), México, Fondo de Cultura Económica, 1983. (Sección de Obras de Educación).
PONCE, Aníbal. Educação e Luta de Classes. 24 ed. São Paulo: Cortez, 2015.
SANTOS, D. Estética em Lukács: a criação de um mundo para chamar de seu. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008a.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10 ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2008b.
TONET, I. Método Científico: uma abordagem ontológica. 1. ed. – São Paulo: Instituto Lukács, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.