Digital culture and open education

the digital curation as inter and intrafaces of hybrid education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9861

Keywords:

Open education, Digital culture, Educational digital curation

Abstract

This text is the result of research carried out over the last two decades, but especially those undertaken between 2015 and 2016, the post-doctoral period at the University of Lisbon, promoted by CAPES. The approach touches the Digital Curatorship in Education, in articulation with the Digital Culture and the Open Education, focus concepts of studies and productions. The world of APPs (applications/ software for computers, cell phones and tablets) has modified our relationships in various dimensions. In the field of education, three issues are essential for teaching and learning processes: a) know what to do with such resources and data in pedagogical spaces; b) incorporate them into practices and didactics; c) understand that they are already part of people's lives. The studies suggest that pedagogical actions resulting from the (trans) formation of teachers for an Open Education in digital culture still lack investments. Digital educational curatorships can be powerful aids in research and knowledge production, with a view to developing authorships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Rocha Bruno, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Pós-doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa-PT, Doutora e Mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e licenciada em Pedagogia. É professora Adjunta do Depto. de Educação, da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Gestão e Avaliação da Educação Pública - ambos da UFJF. É líder do Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede - GRUPAR. Foi Bolsista CAPES (Proc. n. 523/2015-01) no período de 2015-2016, com fomento para a realização do Pós-doutoramento na UL-Portugal.

References

BRUNO, Adriana Rocha. Docência on-line: devires emergentes no processo de aprendizagem do educador em ambientes digitais em rede. In: ARRUDA, Eucídio P. Educação a Distância no Brasil: a Pedagogia em foco. Uberlândia/MG: EDUFU, 2014.

BRUNO, Adriana Rocha. Educação, cibercultura e espaços formativos abertos no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior. v 7, n. 2, 2017. Entrevista concedida a Marcos Vinícius Tarquínio e Kênia Aulízia Herédia. Disponível em: <https://seer.ufmg.br-/index.php/rdes/article/view/9822/7682>. Acesso em: 10 maio 2018.

BURKE, Peter. Peter Burke: “Você não sabe mais que seus ancestrais” [16/05/2017]. Revista Época. 2017.

Entrevista concedida a Flavia Yuri Oshima. Disponível em: <https://epoca.globo.com/educacao/noticia/2017/05/peter-burke-voce-nao-sabe-mais-que-eusancestrais.html>. Acesso em: 15 mar. 2018.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997. p.283-350: Culturas híbridas, poderes oblíquos. Disponível em: <http://www.cdrom.ufrgs.br-/garcia/garcia.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2018.

CANCLINI, Nestor G. Entrevista con Néstor García Canclini: La disolución del campo cultural. [05/01/2018]. Revista Ñ. 2018. Entrevista concedida a Juan Mendoza. Disponível em: <https://www.clarin.com/revista-enie/ideas/disolucion-campo-cultural_0_HykCd8TmM.html> Acesso em: 15 mar. 2018.

CANEVACCI, Massimo. Um novo pensamento científico para o contexto da cultura digital. 2013. Disponível em: <http://www.iea.usp.br/noticias/massimo-canevacci>. Acesso em: 10 mar. 2018.

CANEVACCI, Massimo. A dimensão do espaço-tempo na cultura digital. 2015. Disponível em: <http://www.iea.usp.br/noticias/ica-massimo-canevacci>. Acesso em: 10 mar. 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A metáfora das gaiolas epistemológicas e uma proposta educacional. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, UFMS, v. 9, n. 20, 2016. Disponível em: <http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2872/2234>. Acesso em: 10 mar. 2018.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. São Paulo: LTC, 2008.

GERE, Charlie. Digital Culture. London: Reaktion Books, 2002.

GERE, Charlie. Algunas reflexiones sobre la cultura digital. Digithum, n. 12, p. 3-7, 2010.

Disponível em: <http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/8800/2/n12-de-ladigitalizacion-de-la-cultura-a-la-cultura-digital.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2018.

HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Trad. Maria Cristina G. Monteiro. Porto Alegre: Penso, 2015.

LEMOS, André. Ciber-cultura-remix. In. Seminário Sentidos e Processos. São Paulo, 2005. Disponível em: <https://facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/remix.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2018.

LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.

LÉVY, Pierre. O que é cibercultura. SP: Editora 34, 1999.

LÉVY, Pierre. A Internet ainda está na sua pré-história. Entrevista concedida à Juremir Machado da Silva, em 11 de julho de 2016. Disponivel em: <https://blogs.correiodopovo.com.br/blogs/juremirmachado/2016/07/8818/entrevista-com-pierre-levy/>. Acesso em: 10 jul. 2018.

MACEDO, R. S. Atos de currículo e autonomia pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2013.

PORTAL DO BIBLIOTECÁRIO. Curadoria digital: uma introdução. Site desenvolvido por Felipe Araujo Soares. 2015. Disponível em: <http://portaldobibliotecario.com/base-dedados/curadoria-digital-uma-introducao/>. Acesso em: 10 jul. 2018.

REZENDE, Eliana. Curadoria de Conteúdos: O que é? Quem faz? Como faz?. 2016. Disponível em: <http://eliana-rezende.com.br/curadoria-de-conteudos-o-que-e-quem-faz-comofaz/>. Acesso em: 10 jun. 2018.

ROGERS, Carl R. Tornar-se pessoa. Trad. Ferreira, M. J. C. São Paulo: Martins Fontes, 1961.

SANTAELLA, Lucia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do póshumano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 10, n. 22, p. 23-32, 2003. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3229/2493>. Acesso em: 10 jan. 2018.

SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista das mídias locativas. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 15, n. 37, p. 20-24, 2008. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br-/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4795> Acesso em: 10 jan. 2018.

SILVEIRA, Sérgio Amadeu S.; SANTANA, Bianca. Diversidade digital e cultura. 2007.

Disponível em: <http://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/25445-25447-1-PB.pdf> Acesso em: 15 mar. 2018.

Published

2019-02-21

How to Cite

BRUNO, A. R. Digital culture and open education: the digital curation as inter and intrafaces of hybrid education. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 115–126, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.9861. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9861. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.