Labor, education and capital
historical paths and impediments to omnilateral capacitation
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9878Keywords:
Work, Education, Vocational EducationAbstract
The paper aims to discuss the relationship between work and education throughout history in order to highlight the perpetuation of the dichotomy expressed in the current educational model, especially in vocational education, which has reproduced the division between manual and intellectual work at the base of capitalist society. In this sense, it is reaffirmed the need to build a pedagogical proposal based on the transmission of knowledge historically accumulated by humanity, articulated to the possibility of integral development of the human being. In order to do so, this paper was based on the Marxian assumption of the ontological priority exerted by the work in relation to the other complexes, which makes education dependent on it, despite its relative autonomy and reciprocal determination. The research, of a theoretical-bibliographic nature, appealed to both classic and contemporary authors, whose interpretations confer cohesion with the proposal of the reference framework: Marxism. From the investigation, it was possible to point critiques to the legitimation of the educational dichotomy through the centuries, and to point out some theoretical constructs that constitute a key point for impediment of the omnilateral human capacitation.
References
ARAUJO, Adéle Cristina Braga; CABÓ, Leonardo José Freire; GONÇALVES, Ruth Maria de Paula. O papel do trabalho no processo de humanização dos sentidos: elementos ontológicos e históricos. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de e outros. Diálogos sobre a formação de professores: olhares plurais. Teresina: EDUFPI, 2012.
CEARÁ. Panorama dos territórios. Observatório de educação, ensino médio e gestão: Instituto Unibanco, 2017. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.org.br/wp-content/uploads/2017/03/Panoramas_CEARA.pdf. Acesso em: 08 de nov. de 2018.
ENGELS, Friederich. Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem. Disponível em: http://www.marxists.org/portugues/marx/1876/mes/macaco.htm. Acesso em: 20 out. 2010.
GRAMSCI, Antonio. Escritos Políticos. v. 1, organização e tradução, Carlos Nelson Coutinho; Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
JIMENEZ, Susana Vasconcelos. A educação e a relação teoria-prática: considerações a partir da centralidade do trabalho. In: Trabalho e educação: uma intervenção crítica no campo da formação docente. Orgs Susana Vasconcelos Jimenez e Elizabeth Bezerra Furtado. Ed. Demócrito Rocha. Fortaleza-Ce, 2001.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 7 ed. Tradução de Célia Neves e Alderico Toribio. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
LIMA, Marteana. Trabalho, reprodução social e educação em Lukács. Dissertação (Mestrado em Educação). Fortaleza, Ceará. UECE. 2009.
LUKÁCS, G. As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. Temas de Ciências Humanas n. 4. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1978.
LUKÁCS, G. Ontologia do ser social: os princípios ontológicos fundamentais de Marx. São Paulo: Ciências Humanas, 1979.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 2012.
MACHADO, Lucília Regina de Sousa. Politecnia, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2010.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Tradução: Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro: 2004.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Editora Bertrand: Rio de Janeiro,1989.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, Karl. Processo de trabalho e processo de valorização. In: Antunes, Ricardo (Org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. SP: Expressão Popular, 2004.
MÉSZÁROS, Ístvan. A crise estrutural do capital. In: Outubro-Revista do Instituto de Estudos Socialistas, São Paulo, n.4. 2009.
O ESTADO. Enem: sobe número de alunos de escolas públicas aprovados. Disponível em: http://www.oestadoce.com.br/geral/enem-sobe-numero-de-alunos-de-escolas-publicas-aprovados. Acesso em: 08 nov. 2018.
PORTAL G1/GLOBO.COM. Ceará tem 40,9% dos aprovados no ITA 2018; Fortaleza lidera ranking. Disponível em: https://g1.globo.com/ce/ceara/noticia/ceara-tem-409-dos-aprovados-no-ita-2018-fortaleza-lidera-ranking.ghtml. Acesso em: 06 nov. 2018.
SAVIANI, Dermeval. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETI, Celso João et al. (Org.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 36. Ed. - Campinas: Autores Associados, 2003.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações.11.ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SOBRAL, Karine Martins. O trabalho como princípio educativo em Gramsci: ensaios de compreensão à luz da ontologia marxiana. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza, 2010.
TONET, Ivo. A educação numa encruzilhada. In: Trabalho sociabilidade e educação: uma crítica à ordem do capital. Orgs: Ana Maria Dorta de Menezes e Fábio Fonseca Figueiredo. Fortaleza: Ed. UFC, 2003. TONET, Ivo. Educação, cidadania e emancipação humana. Rio Grande do Sul: Ed. Edufal, 2013. (coleção fronteiras da educação).
