The Mode of Enunciation in Beckett’s Plays

Autores

Palavras-chave:

Beckett; linguagem; predicamento; personagem; representação; interpretação.

Resumo

Abstract: This article analyses the question of language and its mode of enunciation as it is worked out as something that permeates the construction of the characters in Samuel Beckett’s three main plays: Waiting for Godot, Happy Days and Endgame. It therefore resorts to the analysis of language as containing the approach of the Other that can be understood as the unconscious. Authors such as Theodor W. Adorno and Michael Worton are addressed as they examine the philosophical aspects of the plays and the intersections between nonverbal language and a silent reading of them. The dilemmas of the characters in the three plays, similar to those of modern and contemporary individuals, are analyzed in the context in which the Theatre of the Absurd is inserted. It concludes that Beckett’s use of language reflects new identities that are being formed as it questions reality in its engagement with discourse and the present.
Keywords: Beckett; language; mode of enunciation; character; interpretation.

Resumo: Este artigo analisa a questão da linguagem e seu modo de enunciação, conforme é trabalhada como algo que perpassa a construção dos personagens nas três principais peças de Samuel Beckett: Esperando Godot, Dias Felizes e Fim de Partida. Para isso, recorre à análise da linguagem como contendo o elemento do Outro que pode ser compreendido enquanto o inconsciente. Autores como Theodor W. Adorno e Michael Worton são abordados ao examinarem os aspectos filosóficos das peças e as interseções entre a linguagem não verbal e uma leitura silenciosa delas. Os dilemas dos personagens nessas três peças, semelhante aos dos indivíduos modernos e contemporâneos, são analisados no contexto em que se insere o Teatro do Absurdo. Conclui-se com isso que o uso da linguagem em Beckett reflete novas identidades que estão se formando ao questionar a realidade no seu engajamento com o discurso e o presente.
Palavras-chaves: Beckett; linguagem; modo de enunciação; personagem; interpretação.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Rafael Campos Oliven, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Sou formado em Letras e Filosofia pela UFRGS e tenho mestrado em Letras, especialidade Literaturas de Língua Inglesa, também pela UFRGS. O título de minha dissertação de mestrado é 'Thus conscience does make cowards of us all': the construction of soliloquies in Shakespeare. Atualmente sou doutorando em Letras pela UFRGS, sendo que o título de minha tese é The Archeology of Evil: a reading of three Shakespearean villains.

Referências

ADORNO, Theodor W. Trying to Understand Endgame. In: BIRKETT, Jennifer; INCE, Kate (ed.). Samuel Beckett. London: Routledge, 2001. p. 119-150.

ATKINSON, Brooks. Beckett’s ‘Endgame’. The New York Times, New York, 29 Jan. 1958. Available at: https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/97/08/03/reviews/beckett-endgame.html?_r=2. Accessed on: 14 Apr. 2021.

BECKETT, Samuel. The Complete Dramatic Works. London: Faber and Faber, 1990.

DAVIES, Paul. Samuel Beckett. The Literary Encyclopedia. First published 8 Jan. 2001. Available at: http://www.litencyc.com/php/speople.php?rec=true&UID=5161. Accessed on: 5 Oct. 2021.

DUKES, Gerry. Overlook Illustrated Lives: Samuel Beckett. Woodstock; New York: Overlook Press, 2004.

ESSLIN, Martin. The Theatre of the Absurd. New York: Anchor Books, 1961.

FOUCAULT, Michel. The Archeology of Knowledge and the Discourse on Language. New York: Pantheon Books, 1972.

FOUCAULT, Michel. The Order of Things. London: Routledge, 1994.

GREENBLATT, Stephen (ed.). Samuel Beckett. In: GREENBLATT, Stephen (ed.). The Norton Anthology of English Literature. New York: W. W. Norton & Company, 2006. p. 2661-2688.

PILLING, John. (ed.). The Cambridge Companion to Beckett. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

ROSENFIELD, Kathrin H. A linguagem liberada. São Paulo: Perspectiva, 1989.

SHAKESPEARE, William. Complete Works. Stanley Wells and Gary Taylor (ed.). Oxford: Oxford University Press, 2005.

WATT, Stephen. Beckett and Contemporary Irish Writing. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

WORTON, Michael. Waiting for Godot and Endgame: Theatre as Text. In: PILLING, John. (ed.). The Cambridge Companion to Beckett. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. p. 67-87.

Downloads

Publicado

2024-02-08

Como Citar

Oliven, R. C. (2024). The Mode of Enunciation in Beckett’s Plays. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 33(4), 118–137. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/45547

Edição

Seção

Dossiê - Formas da Dramaturgia Moderna e Contemporânea