The Sonnetist Bertolt Brecht

an Erotic Sonnet Cycle Between Loben (Praising) and Vögeln (Fucking)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.56580

Keywords:

sonnet, eroticism, petrarchism, Bertolt Brecht, Dante Alighieri, Francesco Petrarca

Abstract

Bertolt Brecht (1898-1956) writes in the early thirties a sonnet cycle in which the highly erotic charge is mixed with the poet’s programmatic combativeness and with his radical knowledge of the European literary traditions. Written in the context of a dialogue with the sonnets by Margarete Steffin (1908-1941), Brecht’s sonnets are exemplary of the rather tense, but rich relation between the author and the literary tradition. The aim of this article is to investigate how far Brecht’s sonnet cycle (despite seeming at first sight misplaced in Brecht’s oeuvre) is actually an example of the poet’s poetological coherence by tensioning his relationship with his literary references, specially with Dante Alighieri (1265-1321) in these particular poems. In order to do so, the poem “Das zwölfte Sonett (Über die Gedichte des Dante auf die Beatrice)” will be thoroughly analyzed and translated to the Portuguese as “Décimo segundo soneto (Sobre os poemas de Dante acerca de Beatrice)”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Matheus Barreto, Universidade de São Paulo (USP) | São Paulo | SP | BR

    Professor Doutor no Departamento Letras Modernas da USP, área de Língua e Literatura Alemã, subárea de Literatura (referência MS-3, em Regime de RDIDP). Foi também Professor Temporário (Professor Contratado III - MS-3.1) na mesma instituição de 8/2023 a 2/2024. Sua tese de doutorado recebeu Menção Honrosa no Prêmio Tese Destaque USP 2023 e no Prêmio Dirce Côrtes Riedel 2023 (ABRALIC 2023). Doutor (2022, USP) em Letras na área de Língua e Literatura Alemãs, subárea Tradução (apoio CNPq [processo 164404/2018-0]; um semestre letivo em Universität Leipzig com apoio CAPES/DAAD [processo 88887.387661/2019-00; e dois meses letivos em Universität Salzburg com apoio OeAD [processo MPC-2021-00090]). Dedicou-se no doutorado ao tema 'ritmo' e à formulação do conceito da 'configuração rítmica' na análise e na tradução literárias, assim como à tradução de textos de Hans Sachs (1494-1576), Angelus Silesius (1624-1677), Sibylla Schwarz (1621-1638), Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Rainer Maria Rilke (1875-1926), Nelly Sachs (1891-1970), Ingeborg Bachmann (1926-1973), Elfriede Jelinek (1946- ), Peter Waterhouse (1956- ) e Ann Cotten (1982- ). Foi pesquisador do projeto PROBRAL 'Aspectos da dicção em perspectiva comparada: Alemão/Português' (CAPES/DAAD, USP/Universität Leipzig - 2019-2023). Cursou Graduação em Letras Português/Alemão (2016, USP; um ano letivo em Universität Heidelberg) e Mestrado em Letras (2018, USP - apoio CAPES e FAPESP) na área de Língua e Literatura Alemãs com a dissertação 'O aspecto rítmico na tradução de cinco poemas de Ingeborg Bachmann'. Publicou os livros de poemas "História natural da febre" (Corsário-Satã, 2022), "Mesmo que seja noite" (Corsário-Satã, 2020), "Poemas em torno do chão Primeiros poemas" (Carlini Caniato, 2018) e "A máquina de carregar nadas" (7Letras, 2017). Assina como Matheus Guménin Barreto.

References

BARRETO, Matheus. Ritmo & tradução: a configuração rítmica na tradução de dez textos literários de língua alemã. Orientadora: Juliana Pasquarelli Perez. 2022. 421 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Língua e Literatura Alemã, Universidade de São Paulo (USP), 2022. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8144/tde-13022023-180108/pt-br.php . Acesso em: 27 ago. 2025.

BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1991. v.2.

BRECHT, Bertolt. Große kommentierte Berliner und Frankfurter Ausgabe: Gedichte 1. Berlin/Frankfurt am Main: Suhrkamp/Aufbau, 1988. v.11.

BURDORF, Dieter. Einführung in die Gedichtanalyse. Stuttgart: J. B. Metzler, 2015.

BURDORF, Dieter. Geschichte der deutschen Lyrik. Stuttgart: J. B. Metzler, 2023.

JOOST, Jörg-Wilhem. Das zwölfte Sonett. In: KNOPF, Jan (Hrg.). Brecht-Handbuch: Gedichte. Stuttgart: J. B. Metzler, 2001. p. 221-223.

KARIR, Simran. Der Liebescode: Zur poetischen Korrespondenz Bertolt Brechts und Margarete Steffins. Orientador: Paul Peters. 2003. 150 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Alemães) – Department of German Studies, McGill University, Montreal, 2003. Disponível em: http://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/p2676w188. Acesso em: 26 out. 2024.

KNOPF, Gabriele; KNOPF, Jan. Sonette. In: BRECHT, Bertolt. Große kommentierte Berliner und Frankfurter Ausgabe: Gedichte 1. Berlin/Frankfurt am Main: Suhrkamp/Aufbau, 1988. p. 359-362. v.11.

KNOPF, Jan. Gedichte 1917-1924: Überblick. In: KNOPF, Jan (Hrg.). Brecht-Handbuch: Gedichte. Stuttgart: J. B. Metzler, 2001. p. 36-40.

KUHN, Tom. Brecht als Lyriker. In: KNOPF, Jan (Hrg.). Brecht-Handbuch: Gedichte. Stuttgart: J. B. Metzler, 2001. p. 1-22.

LOEPER, Heidrun. Sonette. Englische Sonette. In: KNOPF, Jan (Hrg.). Brecht-Handbuch: Gedichte. Stuttgart: J. B. Metzler, 2001. p. 224-236.

MAZZARI, Marcus. Lírica e dialética na amizade entre Walter Benjamin e Bertolt Brecht. Literatura e sociedade, São Paulo, v. 7, n. 6, p. 64-82, 2002. DOI: http://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i6p64-82. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ls/article/view/25376. Acesso em: 26 out. 2024.

NEUREUTER, Hans Peter. Gedichte 1933-1941: Einführung. In: KNOPF, Jan (Hrg.). Brecht-Handbuch: Gedichte. Stuttgart: J. B. Metzler, 2001. p. 210-220.

SCHLÜTTER, Hans-Jürgen. Sonett. Stuttgart: J. B. Metzler, 1979.

Published

2025-09-25

How to Cite

Barreto, M. (2025). The Sonnetist Bertolt Brecht: an Erotic Sonnet Cycle Between Loben (Praising) and Vögeln (Fucking). Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 35(3), 239-254. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.56580