Por que Souriau?
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.7..147-160Keywords:
Souriau, situações dramáticas, modelo actancial, situations dramatiques, modele actantiel.Abstract
Resumo: A proposta deste artigo é mostrar o interesse de se estudar As duzentas mil situações dramáticas, de Etienne Souriau. Primeiramente, porque a obra não propõe apenas um modelo actancial formal de situações dramáticas, mas lhes examina as funções dramatúrgicas segundo critérios estéticos. Trata-se, além disso, de uma teoria endereçada a dramaturgos, mas que é também útil à análise crítica e à encenação de peças.
Palavras-chave: Souriau; situações dramáticas; modelo actancial.
Résumé: Cet article a pour but de montrer l’intérêt d’étudier Les deux cent mille situations dramatiques d’Etienne Souriau. D’abord, parce que cet ouvrage ne propose pas qu’un modele actantiel formei de situations drama tiques, mais en exami ne les fonctions dramaturgiques selon des critêres esthétiques. Il s’agit, en outre, d’une théorie utile à l’exercice dramaturgique, aussi bien qu’à l’évaluation critique et à la mise en scene de pieces.
Mots-clés: Souriau; situations dramatiques; modele actantiel.
Downloads
References
FACHIN, Lídia. Théâtre et éducation chez George Sand. 1984. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.
GREIMAS, Algirdas- Julien. Semântica Estrutural, Pesquisa de método. Trad. Haquira Osakabe e Izidoro Blikstein, São Paulo: Cultrix; EDUSP, 1976.
ISSACHAROFF, Michael. Le spectacle du discours. Paris: Librairie José Corti, 1985.
MONOD, Richard. Les textes de théâtre. Paris: CEDIC, 1977.
PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia. Construção do personagem. São Paulo: Ática, 1989.
PAVIS, Patrice. Problemes de sémiologie théâtrale. Québec: Les Presses de l’Université du Québec, 1976.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Introdução à análise do teatro. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
SOURIAU, Etienne. As duzentas mil situações dramáticas. Trad. Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Ática, 1993.
UBERSFELD, Anne. Le Roi et le Bouffon, Étude sur le théâtre de Hugo de 1830 a 1839. Paris: Librairie José Corti, 1974.
UBERSFELD, Anne. Lire le théâtre. Paris: Éditions Sociales, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Daisi Malhadas (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).