Dialogismo dramático: possibilidades e intenções
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.7..286-292Keywords:
dialogismo, funcionalidade, imaginação, integração, dialogism, functionality, imagination, integration.Abstract
Resumo: Este estudo tem a intenção de avaliar algumas características discursivas e estilísticas da composição dialógica dramá tica. Busca, assim, verificar a necessidade da integração de elementos extratextuais em comparação a um texto mais convencional, por exemplo, um romance, e a leitura da men sagem nele implícita. Nessa linha argumentativa, considera como fundamental a função textual de elementos como a representação física e expressão oral dos atores, o papel do diretor, luzes, trilha musical, espaço físico do palco e mesmo o interesse da platéia pelo texto teatral sendo apresentado.
Palavras-chave: dialogismo, funcionalidade, imaginação, integração.
Abstract: This paper has the intention to evaluate some discoursive and stylistics caractheristics of dramathic dialogic composition. Its main goal is to analyse the necessity of integration of extratextuals components in comparasion to a more text convencional, for ex., a novel, and the reading of its message. In this argumentative way, this paper considers as fundamental the textual function of some components like the phisical representation and oral expression of the actors, the function of director, spotlights, soundtrack, phisical space of the stage even same the interest of the audience in the theatrical text that has being shown.
Keywords: dialogism, functionality, imagination, integration.
Downloads
References
BOAL, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1988.
GAEHDE, Cristian. El teatro desde la antigüidad hasta el presente. 4. ed. Barcelona: Labor, 1950.
HAMBURGUER, Kate. A lógica da criação literária. Trad. Zulmira Ribeiro Tavares. São Paulo: Perspectiva, 1975.
INGARDEN, Roman. A obra de arte literária. Trad. Albin E. Beau e Maria da Conceição Puga. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbekian, 1975.
MAGALDI, Sábato. O texto no teatro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
MAGALDI, Sábato. Iniciação ao teatro. 6. ed. São Paulo: Ática: 1997.
MOISÉS, Massaud. A criação literária- prosa (teatro). São Paulo: Cultrix, [s/d].
PASTA JR., José Antônio. Trabalhos de Brecht. São Paulo: Ática, 1986.
ROSENFELD, Anatol. Teatro moderno. São Paulo: Perspectiva, 1977.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Robson Coelho Tinoco (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).