Maternidade monstruosa em Cornélio Penna
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.16.2.147-157Keywords:
Cornélio Penna, monstro, patriarcalismo, monster, patriarchalism.Abstract
Resumo: Através da recorrente metáfora do monstro em Fronteira, Dois romances de Nico Horta e Repouso, Cornélio Penna configura, alegoricamente, o estado de violência que o patriarcalismo engendra. Mães potencialmente destrutivas geram seres que as repetem, mas que são diferentes. Portanto, não as reconhecem e com elas não se identificam. Ícone da criação monstruosa, Frankenstein, de Mary Shelley, é produtivo para uma reflexão a respeito da tensão presente entre criador e criatura que torna impossível fixar a monstruosidade num ou noutro. Num universo em constante mutação, também os seres se tornam mutantes, inapreensíveis e irreconhecíveis. Qualquer idéia de fixidez identitária se revela falsa.
Palavras-chave: Cornélio Penna; monstro; patriarcalismo.
Abstract: Through the recurrent metaphor of the monster in Fronteira, Dois romances de Nico Horta and Repouso, Cornélio Penna allegorically gives shape to the state of violence engendered by patriarchalism. Potentially destructive mothers breed beings that repeat them, despite being different from them. Therefore, they do not recognise their mothers and do not identify with them. An icon of monstrous creation, Mary Shelley’s Frankenstein is helpful for a reflection on the tension between creator and creature and on the impossibility of placing monstrosity on either side. In an ever- changing universe, beings also become mutant, inapprehensible, unrecognisable. Any idea of fixed identity proves to be false.
Keywords: Cornélio Penna; monster; patriarchalism.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005. 110 p.
BELLEI, Sérgio L. Prado. Monstros, índios e canibais. Florianópolis: Insular, 2000. 192 p.
CARROL, Noël. A filosofia do horror ou paradoxos do coração. Trad. Roberto Leal Ferreira. Campinas: Papirus, 1999. 319 p.
COHEN, Jeffrey Jerome. A cultura dos monstros: sete teses. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 23-60.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio D’Água, 2000. 493 p.
DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente: 1300-1800. Trad. Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996. 471 p.
LIMA, Luiz Costa. A perversão do trapezista: o romance em Cornélio Penna. Rio de Janeiro: Imago, 1976. 199 p.
LIMA, Luiz Costa. O romance em Cornélio Penna. 2. ed. rev. e modificada. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005. 231 p.
NAZARIO, Luiz. Da natureza dos monstros. São Paulo: Arte & Ciência, 1998. 302 p.
PENNA, Cornélio. Romances completos. Rio de Janeiro: Aguilar, 1958. 1388 p.
PENNA, Cornélio. A menina morta. Rio de Janeiro: Artium, 1997. 482 p.
PENNA, Cornélio. Repouso. Rio de Janeiro: Artium, 1998. 384 p.
PENNA, Cornélio. Dois romances de Nico Horta. Rio de Janeiro: Artium, 2000. 217 p.
PENNA, Cornélio. Fronteira. Rio de Janeiro: Artium, 2001. 183 p.
PENNA, Cornélio. Fronteira. Rio de Janeiro: Ediouro, s.d. 100 p.
SHELLEY, Mary. Frankenstein. Trad. Pietro Nassetti. São Paulo: Martin Claret, 2002. 208 p.
SHELLEY, Mary. Frankenstein. Trad. Marcos Maffei. São Paulo: Ática, 2006. 256 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Josalba Fabiana Santos (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).