Representing Black Resistance in Brazil: Originality and Limits of Um Defeito de Cor, by Ana Maria Gonçalves
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.28.4.65-85Keywords:
Um defeito de cor, Ana Maria Gonçalves, Afro-Brazilian contemporary literature, cultural resistance, representationAbstract
With a poetics based on African cultural transplant, Ana Maria Gonçalves carries out in Um defeito de cor the titanic task of recounting Brazilian black resistance from a feminine and black point of view. In the report of a former octogenarian Jeje nation slave, the monumental breath of the novel fulfills a thorough experience of native cultures, incorporating lexicons of trafficked ethnic groups and totemic rituals, in an attempt to represent the importance of such a legacy for black integration in Brazil. The originality that emerges therefrom is capable of contradicting one of the Brazilian critical sociology milestones, the thesis A integração do negro na sociedade de classes, by Florestan Fernandes. This fundamental complementation to consecrated historiographies on Afro-Brazilian populations depends on the possibilities of the fictional record, which, however, are obstructed by conservative formal choices that limit, without annulling it, the literary power of the work.
Downloads
References
ALVES, Antônio de Castro. O navio negreiro. In: ALVES, Antônio de Castro. Os escravos. São Paulo: L&PM, 1997. p. 92-101.
AZEVEDO, Elciene. Orfeu de carapinha: a trajetória de Luiz Gama na imperial cidade de São Paulo. Campinas: Unicamp, 1999 apud LIMA, Dulcilei da Conceição. Desvendando Luíza Mahin: um mito libertário no cerne do feminismo negro. 2011. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. Disponível em: http://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1821/1/Dulcilei%20da%20Conceicao%20Lima.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.
CARDOSO, Fernando Henrique. Capitalismo e escravidão no Brasil meridional: o negro na sociedade escravocrata do Rio Grande do Sul. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
DALCASTAGNÈ, Regina. Um mapa de ausências. In: DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Horizonte; Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2012. p. 147-196.
DUARTE, Eduardo de Assis. Maria Firmina dos Reis e os primórdios da ficção afro-brasileira. In: REIS, Maria Firmina dos. Úrsula. Florianópolis: Mulheres; Belo Horizonte: PUC Minas, 2004. p. 265-281.
DUARTE, Eduardo de Assis. Na cartografia do romance afro-brasileiro, Um efeito de cor, de Ana Maria Gonçalves. In: TORNQUIST Carmen Susana. et al. (Org.). Leituras da resistência: corpo, violência, poder. Florianópolis: Mulheres, 2009. p. 325-348.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Globo, 2008. v. 2: No limiar de uma nova era.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. 5. ed. São Paulo: Globo, 2008. v. 1: O legado da “raça branca”.
FERNANDES, Florestan. A sociologia numa era de revolução social. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
FERREIRA, Ligia Fonseca. Luiz Gama por Luiz Gama: carta a Lúcio de Mendonça. Teresa: Revista de literatura brasileira, São Paulo, n. 8-9, dez. 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/teresa/article/view/116741/114299. Acesso em: 12. jun. 2018.
FERRETTI, Sérgio. Beija-flor e a Casa das Minas. Comissão Maranhense de Folclore: Boletim On-line, São Luís, n. 18, jan. 2001. Disponível em: http://www.cmfolclore.ufma.br/arquivos/789439a580ff99114aabae36 63f4971e.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.
FERRETTI, Sérgio. Querebentã de Zomadônu: etnografia da Casa das Minas do Maranhão. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2009.
FERRETTI, Sérgio. Repensando o sincretismo: estudo sobre a Casa das Minas. Prefácio de Reginaldo Prandi. São Paulo: Edusp; São Luís: Fapema, 1995.
GAMA, Luiz. Carta a Lúcio de Mendonça: São Paulo, 25 de julho de 1880. In: FERREIRA, Ligia Fonseca. Com a palavra Luiz Gama: poemas, artigos, cartas, máximas. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2011, p. 199-204 apud LIMA, Dulcilei da Conceição. Desvendando Luíza Mahin: um mito libertário no cerne do feminismo negro. 2011. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. Disponível em: http://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1821/1/Dulcilei%20 da%20Conceicao%20Lima.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.
GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. 11. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015.
IANNI, Octávio. As metamorfoses do escravo: apogeu e crise da escravatura no Brasil Meridional. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1962.
LIMA, Dulcilei da Conceição. Desvendando Luíza Mahin: um mito libertário no cerne do feminismo negro. 2011. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. Disponível em: http://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1821/1/Dulcilei%20da%20Conceicao%20Lima.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.
LINS, Paulo. Cidade de Deus. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
LUÍSA Mahin. Fundação Cultura Palmares, Brasília, [2016?]. Disponível em: http://www.palmares.gov.br/?p=26662. Acesso em: 12 jun. 2018.
OGUNYEMI, Chikwenye Okonjo. Africa Wo/Man Palava: The Nigerian Novel by Women. Chicago: The University of Chicago Press, 1996.
REIS, Maria Firmina dos. Úrsula. Florianópolis: Mulheres; Belo Horizonte: PUC Minas, 2004.
SILVA, Fabiana Carneiro. Maternidade negra em Um defeito de cor: história, corpo e nacionalismo como questões literárias. 2017. 209 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2017. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-28032018-/pt-br.php. Acesso em: 14 jun. 2018.
VERGER, Pierre. Uma rainha africana mãe de santo em São Luís. Revista USP, São Paulo, n. 6, jun./ago. 1990, p. 151-158. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/35735/38451. Acesso em: 12 jun. 2018.
WAIZBORT, Leopoldo. As aventuras de Georg Simmel. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Gabriel Estides Delgado (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).