Ethical and Aesthetic Aquilombamentos

a Poetic-Politics in the Context of Black Theatricalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.35447

Keywords:

aquilombamento; , Black theatricalities, relation, opacity

Abstract

This article aims to think about and elaborate a conceptual notion of aquilombamento (marooning) in the context of Black theatricalities, inside and outside the scene. Based on the historical meanings of the word quilombo, its movement and resemantizations and the understanding that a Black body is also a body-quilombo, it intends to reflect on the act of aquilombar (to maroon), from which afrographed identities and poetics emerge in and by the relations of contact, contamination, and transcendences. The aquilombamento is thought of as an ethical and aesthetic action grounded on the movement, on the crossing and the (re)creation, and is forged by the radical processes of relationality of Blackness bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRITO, Deise Santos de. Casamento de preto: um estudo a respeito do corpo negro a partir de Josephine Baker e Grande Otelo. 2019. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Tradução de Cid Knipel Moreira. 2.ed. São Paulo: 34; Rio de Janeiro: Centro de Estudos Afro-Asiáticos da Ucam, 2012.

GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Tradução de Enilce do Carmo Albergaria Rocha. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

GLISSANT, Édouard. Pela opacidade. Tradução de Henrique de Toledo Groke e Keila Prado Costa. Revista de Criação e Crítica, São Paulo, n.1, p. 53-55. 2008.

hooks, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Tradução de Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar. In: RAVETTI, G.; ARBEX, M. (Org.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p.69-92.

MOMBAÇA, Jota. A plantação cognitiva. São Paulo: Masp Afterall, 2020. Disponível em: http://masp.org.br/uploads/temp/temp-QYyC0FPJZWoJ7Xs8Dgp6.pdf. Acesso em: 23 jul. 2021.

NASCIMENTO, Beatriz. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. In: RATTS, A. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Instituto Kuanza: Imprensa Oficial, 2006. p.117-125.

PASSÔ, Grace. Sobre o que ainda não sabemos. Belo Horizonte: [s.n.], 2017.

PATROCÍNIO, Soraya Martins. Dramaturgias contemporâneas negras: um estudo sobre as várias possibilidades de pensar-ser-estar em cena. 2021. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Portuguesa) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

SANTA CRUZ, Victoria. Me gritaram negra. Universidade Livre Feminista, Brasília, DF, 21 mar. 2015. Disponível em: https://feminismo.org.br/me-gritaram-negra-poema-de-victoria-santa-cruz/18468/. Acesso em: 28 jul. 2021.

SODRÉ, Muniz. A verdade seduzida: por um conceito da cultura no Brasil. São Bernardo do Campo: Lamparina, 2005.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis: Vozes, 2017.

Published

2022-05-13

Issue

Section

Free Theme

How to Cite

Patrocínio, S. M. (2022). Ethical and Aesthetic Aquilombamentos: a Poetic-Politics in the Context of Black Theatricalities. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 32(1), 255-276. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.35447