Insubmissas Lágrimas de Mulheres
Orality, Feminine Resistance and Ancestry in Conceição Evaristo’s Escrevivência
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.38709Keywords:
Conceição Evaristo, Insubmissas lágrimas de mulheres, orality, ancestryAbstract
This paper aims at a critical analysis of the work Insubmissas lágrimas de mulheres (2020), by the writer Conceição Evaristo, evidencing the strength of ancestry expressed in all her writing, as well as in the short stories chosen as the corpus of this article. We analyze the stories of the characters Maria do Rosário Imaculada dos Santos, Isaltina Campo Belo, Rose Dusreis and Regina Anastácia, highlighting intrinsic aspects of orality as a resource of ancestry, of feminine resistance and of Evaristo’s escrevivência. For that, we take as critical and theoretical assumptions the studies of Hampâté Bâ (2010), Walter Benjamin (1994), Cunha Junior (2010) and Oliveira (2014). Our analysis allows to conclude that, from the experiences narrated by the characters, the Evaristo’s work refers to the socio-historical condition of black women in Brazilian society, confirming literature as a space of resistance in which realities of oppression of the feminine are denounced.
Downloads
References
BÂ, Amadou Hampâté. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (ed.). História geral da África I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2010. v. 1, p. 167-212.
BENJAMIN, Walter. O Narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221. (Coleção Obras Escolhidas, 1).
CUNHA JUNIOR, Henrique. NTU: introdução ao pensamento filosófico bantu. Educação em debate, Fortaleza, v. 1, n. 59, p. 25-40, 2010. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/15998/1/2010_art_hcunhajunior.pdf>. Acesso em: 02 fev. 2022.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. 4. ed. Rio de Janeiro: Malê, 2020.
EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. Scripta, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2009. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4365/4510>. Acesso em: 01 mar. 2022.
EVARISTO, Conceição. Escrevivência. [S.l.: s.n.], c2016. Edição fac-similada. Disponível em: <https://www.itaucultural.org.br/ocupacao/conceicao-evaristo/escrevivencia/>. Acesso em: 02 fev. 2022.
GOMES, Flávio dos Santos; LAURIANO, Jaime; SCHWARCZ, Lilia Moritz. Enciclopédia negra: biografias afro-brasileiras. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira: uma abordagem político-econômica. In: GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização de Flávia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020. p. 49-64.
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Versão 3.0. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. 1 CD-ROM.
MORAES, Marcelo José Derzi. A filosofia ubuntu e o quilombo: a ancestralidade como questão filosófica. Revista África e Africanidades, [S.l.], n. 32, nov. 2019. Disponível em: <https://africaeafricanidades.com.br/documentos/0320112019.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2022.
NASCIMENTO, Lidiane Alves do; RAMOS, Marilúcia Mendes. A memória dos velhos e a valorização da tradição na literatura africana: algumas leituras. Crítica Cultural, Palhoça, v. 6, n. 2, p. 453-467, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/775/pdf_28>. Acesso em: 04 mar. 2022.
NEVES, Talita Viana. O Moçambique de Tonho e Lena: um eixo na tradição afro-brasileira do reinado de Nossa Senhora do Rosário. 2018. 259 f. Tese (Doutorado em Antropologia) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
OLIVEIRA, Jurema. As marcas da ancestralidade na escrita de autores contemporâneos das literaturas africanas de língua portuguesa. Signótica, Goiânia, v. 26, n. 1, p. 45-67, jan./jun. 2014. Disponível em: < https://revistas.ufg.br/sig/article/view/29780/17370>. Acesso em: 02 fev. 2022.
REMENCHE, Maria de Lourdes Rossi; SIPPEL, Juliano. A escrevivência de Conceição Evaristo como reconstrução do tecido da memória brasileira. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 20, n. 2, p. 36-51, 2019. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/23381/24574>. Acesso em: 28 fev. 2022.
RODRIGUES, Douglas Lima; SANTOS, Janaina de Jesus. O racismo recreativo: uma análise discursiva do blackface. Língu@ Nostr@ – Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística, Vitória da Conquista, v. 8, n. 2, p. 133-150, jul./dez. 2021. Disponível em: <https://linguanostra.net/index.php/Linguanostra/article/view/246>. Acesso em: 28 mar. 2022.
SILVA, Cristiane Rodrigues Antunes da. Violência contra a mulher negra: uma leitura de Insubmissas lágrimas de mulheres. 2017. 98f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, 2017. Disponível em: <https://www.posgraduacao.unimontes.br/uploads/sites/12/2021/01/Viol%C3%AAncia-contra-a-mulher-negra-Uma-leitura-de-Insubmissas-l%C3%A1grimas-de-mulheres.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriela Nunes de Deus Oliveira, Sra. Jurema Oliveira, Lucinei Maria Bergami (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).