The Informative and the Infraordinary in Leila Danziger and Marília Garcia’s Poems

Some Encounters between Poetry and Photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.52605

Keywords:

Contemporary brazilian poetry, poetry and photography, intermediality, photography and sensationalism

Abstract

This work offers a comparative analysis of the poems “Fato Bruto”, by Leila Danziger, and “parque das ruínas”, by Marília Garcia, through their approaches to photography. It will be seen, through Intermediality Studies, that both poetics represent two sides of the same phenomenon: in Garcia, the photography of the banal and of the everyday as a way of opposing sensationalist and tragic photographs; in Danziger, the problematization of journalistic photography and its loss of meaning in contemporary times. The aim of this research is to investigate how the thematization of the function of images contributes to the elaboration of a poetry of a self-reflexive nature. Furthermore, it is sought to ascertain which conceptions about poetry and poetic language become explicit when Garcia and Danziger propose to debate the role of images in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns motivos na obra de Baudelaire: Baudelaire e a modernidade. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017a.

BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017b.

BINES, Rosana Kohl. No estúdio verbal de Leila Danziger. Cadernos de língua e literatura hebraica, v. 1, n. 12, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cllh/article/view/97636. Acesso em: 19 fev. 2024.

COTTON, Charlotte. The Photography as Contemporary art. Londres: Thames & Hudson, 2004.

DANZIGER, Leila. Três ensaios de fala. Rio de Janeiro: 7 letras, 2012.

DAZINGER, Leila. Diários públicos: sobre a memória e mídia. Rio de Janeiro: Contracapa; FAPERJ, 2013.

FONTCUBERTA, Joan. A câmara de Pandora: a fotografia depois da fotografia. Tradução de Maria Alzira. São Paulo: Gustavo Gili, 2010a.

FRIAS, Joana. Apesar das ruínas, testar a memória. In: GARCIA, Marília. parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018. p. 89-94.

GARCIA, Marília. parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

MEDEIROS, Margarida. Espectros revisitados: da fotografia espírita ao digital. In: GUERREIRO, Fernando; BÉRTOLO, José (org). Morte e Espectralidade nas Artes e na Literatura. Lisboa: Edições Húmus, 2019. p. 121-129.

RAJEWSKY, Irina. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, n. 6, 2005. Disponível em: https://www.erudit.org/en/journals/im/2005-n6-im1814727/1005505ar.pdf. Acesso em: 19 fev. 2024.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Ivone Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003 [Kindle edition].

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2025-03-31

Issue

Section

Dossiê - Textos e imagens: transparência e opacidade

How to Cite

Rocha, M. (2025). The Informative and the Infraordinary in Leila Danziger and Marília Garcia’s Poems: Some Encounters between Poetry and Photography. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 35(1), 47-64. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.52605