O Copista de Wall Street: Produtividade, Reprodução e a Escolha de Bartleby
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.5..281-290Abstract
Neste trabalho são discutidas as noções de realidade e arte, cópia e criação, perante a acelerada reprodução da obra de arte na modernidade e suas implicações na conceituação de criação artística. Walter Benjamin e Paul Valéry proporcionaram o instrumental para a discussão, aqui ilustrada pelo conto Bartleby the Scrivener, de Herman Melville, pela visão adiante de seu tempo que o autor imprime à sua enigmática personagem central, em seu dilema existencial entre a possibilidade da repetição de si mesma e a transgressora resistência passiva ao cumprimento da tarefa de copista. Não se buscou identificar Melville em sua inescrutável personagem; procurou-se vê-la, sob um ângulo metaficcional, diante do impasse, comum ao artista, entre anoção de realidade e sua "reprodução" na obra de arte.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Illuminations. Harry Zahn (Trad.) London: Fontana Press, 1992.
BOZAL Valeriano et alii. As civilizações do oriente próximo e médio. História geral da arte: escultura I. Madrid: Ediciones del Prado, 1995, p. 37·75.
MELVILLE, Herman. Bartleby the Scrivener. The Shorter Novels of Herman Melville. New York/London: Liveright, 1978.
PINTO, Marcos Barros. Jornal do Brasil, Caderno B, 1996, p. 5.
TÀPIES, Antoni. A prático da arte. História geral da arte: pintura I. Madrid: Ediciones del Prado, 1995, p. 7-8.
THARRAIS, Joan-Josep. A arte como necessidade permanente. História geral da arte: pintura I. Madrid: Ediciones del Prado, 1995, p. 9-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1997 Lúcia Helena Azevedo Vilela (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).