O mais sublime dos meninos
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.6..63-68Abstract
Este texto pretende, a partir do pressuposto de Heidegger em A origem da obra de arte, efetuar uma leitura do livro Retato do artista quando coisa, de Manoel de Barros, em articulação com o restante da obra do poetaDownloads
References
BARROS, Manoel de. Concerto a céu aberto para solos de ave. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
BARROS, Manoel de. Gramática expositiva do chão (Poesia quase toda). 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992. p. 35: Poemas concebidos sem pecado.
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.
BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa. São Paulo: Record, 1998.
CAEIRO, Alberto. Poema VIII de O guardador de rebanhos. In: PESSOA, Fernando. Obra poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1977. p. 209.
FREUD, Sigmund. “Gradiva” de Jensen e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1976. p.: Escritores criativos e o devaneio. (Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, 9)
HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Lisboa: Edições 70, 1989.
HOLANDA, Aurélio Buarque de. Pequeno dicionário brasileiro de Língua Portuguesa. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, s.d.
LACAN, Jacques. Le séminaire. Livre VII. L’étique de la psychanalyse. Paris: Seuil, 1986.
ROSA, João Guimarães. Primeiras estórias. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1972. p. 21: A menina de lá.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1998 Lucia Castello Branco (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).