Contribuição para uma nova leitura do texto teatral
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.7..300-317Keywords:
análise do discurso e teatro, mise-en-scene e significação, analyse du discours et théâtre, mise-en-scene et signification.Abstract
Resumo: Esse artigo apresenta uma proposta de leitura que tem como base os princípios teóricos da Análise do Discurso c da Semiótica Teatral. Parte da distinção entre teatro, literatura dramática e teoria teatral e vê como objeto da crítica teatral, por sua estreita relação com a literatura, aquilo que denominamos literatura dramática. O teatro proposto por Grotowski é visto como um conceito em cena, na relação entre o ator e o espectador, mediada ou não por um texto. A partir da discussão levantada por Searle sobre o estatuto lógico do discurso ficcional, dois importantes conceitos são definidos: o de teatro de representação e o de teatro de atuação.
Palavras-chave: análise do discurso e teatro; mise-en-scene e significação.
Résumé: Cet article présente un propos de lecture qui a comme base les principes théoriques de l’Analyse du Discours et de la Sémiotique Théâtral. Il part de la distinction entre théâtre, littérature dramatique e théoric théâtral et il voit comme sujet de la Critique Théâtral, par son étroite relation avec la littérature, ce que nous appelons littérature dramatique. Le théâtre de Grotowski est vu comme un concept en scene, dans la relation entre l’acteur et le spectateur, soit mediatiséc – ou non – par le tcxte. À partir de la discussion proposée par Searle sur l’estatut logique du discours ficcional, deux importants concepts sont définis: – le concept de théâtre de représentation et le concept de théâtre d'action.
Mots-clés: analyse du discours et théâtre; mise-en-scene et signification.
Downloads
References
ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. São Paulo: Max Limonad, 1987.
ARTALID, A. Linguagem e viela. São Paulo: Perspectiva, 1995.
AUCHLIN, A. Le bonheur conversationnel: émotion e cognition dans le discours et l’analyse du discours. In: VÉRONIQUE, O.; VION, R. Modeles de l’interaction verbale. Aix-en-Provence, 1995.
BOGATYREV, P. Os signos do teatro. In: ______. Semiologia do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1988.
BROOK, P. El espacio vacío: arte e técnica del teatro. Barcelona: Ediciones Península, 1998.
DEMARCY, R. A leitura transversal. In: ______. Semiologia do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1988.
GIRARD, G.; OUELLET, R.; RIGAULT, C. L’univers du théâtre. Tunis: Cerés Éditions, 1997.
GROTOWSKI, J. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.
LORCA, F. G. Amor de Dom Perlimplim com Belisa em seu jardim. São Paulo: Martins Fontes, 1979.
RYNGAERT, J. P. Ler o teatro contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SEARLE, J R. Expressão e significado: estudos da teoria dos atos de fala. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
SEARLE, J. R. Les actes de langage. Paris: Hermann, 1972.
SEARLE, J. R. L’intentionnalité collective. In: ______. La communauté en paroles: communication, consensus, ruptures. Bruxelles: Mardaga, [s.d.].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Elvina Maria Caetano Pereira, Vera Casa Nova (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).