O conceito de Kinostil e o princípio da montagem no romance Berlim Alexanderplatz, de Alfred Döblin

Authors

  • Elcio Loureiro Cornelsen UFMG

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.8..194-210

Keywords:

German literature, montage and film, montage and literature, literature and film, novel of the big city.

Abstract

Resumo: O objetivo do presente artigo é apresentar alguns aspectos teóricos postulados pelo escritor alemão Alfred Döblin ao desenvolver sua própria concepção da obra épica na “era da técnica”. Tais aspectos contribuem para uma melhor compreensão da relação entre literatura e cinema nas primeiras décadas do século XX.

Palavras-chave: literatura alemã; montagem e cinema; montagem e literatura; literatura e cinema; romance da grande cidade.

Abstract: The aim of this article is to present some theoretical aspects developed by the German writer Alfred Döblin in his own conception of the epic work in the “era of the technique”. These aspects contribute to a better comprehension of the relationship between Literature and Film in the first decades of the 20th century.

Keywords: German literature; montage and film; montage and literature; literature and film; novel of the big city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica (1935/1936). In: ______. Magia e técnica, arte e política; ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p.165-96.

BERNADET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2000. (Primeiros Passos, 9).

DÖBLIN, Alfred. An Romanautoren und ihre Kritiker. Berliner Programm (1913). In: ______. Schriften zu Ästhetik, Poetik und Literatur. Olten/Freiburg i. Br.: Walter-Verlag, 1989. p.119-23.

DÖBLIN, Alfred. Berlim Alexanderplatz; a História de Franz Biberkopf. Trad. Lya Luft. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

DÖBLIN, Alfred. Der Bau des epischen Werks. Die Neue Rundschau, ano 40, n.4. Berlim, abr. 1929. p.527-51.

DÖBLIN, Alfred. Futuristische Worttechnik. Offener Brief an F. T. Marinetti (1913). In: ______. Schriften zu Ästhetik, Poetik und Literatur. Olten/Freiburg i. Br.: Walter-Verlag, 1989. p.113-9.

EISENSTEIN, Sergei Mikhailovich. Dickens, Griffith e nós (1943). In: ______. A Forma do Filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990. p.173-216.

EISENSTEIN, Sergei Mikhailovich. Fora de quadro (1929). In: ______. A Forma do Filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990. p.35-47.

EISENSTEIN, Sergei Mikhailovich. Palavra e imagem (1941). In: ______. O sentido do filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990. p.13-47.

GUIMARÃES, César. Imagens da memória; entre o legível e o visível. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.

GUNNING, Tom. Weaving a narrative; style and economic background in Griffith’s biograph films. In: ELSAESSER, Thomas, BARKER, Adam (Org.). Early cinema: space – frame – narrative. London: BFI Publishing, 1992. p.336-47.

HOLZ, Arno. Die Kunst. Ihr Wesen und ihre Gesetze. In: MEYER, Theo (Org.). Theorie des Naturalismus. Stuttgart: Reclam, 1973. p.168-74.

MARINETTI, Filippo Tommaso. “Manifesto Técnico” da Literatura Futurista (11 de maio de 1912). In: BERNARDINI, Aurora Fornoni (Org.). O futurismo italiano – Manifestos. São Paulo: Perspectiva, 1980. p.81-7. (Debates: arte).

NAZÁRIO, Luiz. Contra o cinema conceitual. In: ______. As sombras móveis; atualidade do cinema mudo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999. p.90-124.

PUDOVKIN, Vsevolod Illarionovich: Filmtechnique (1929). In: ______. Film technique and film acting. London: Vision Press, 1954.

ZMEGAC, Viktor. Montage/collage. In: BORCHMEYER, Dieter; ZMEGAC, Viktor (Org.). Moderne Literatur in Grundbegriffen. Frankfurt a.M.: Athenäum, 1987. p.259-64.

Published

2018-03-02

How to Cite

Cornelsen, E. L. (2018). O conceito de Kinostil e o princípio da montagem no romance Berlim Alexanderplatz, de Alfred Döblin. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 8, 194–210. https://doi.org/10.17851/2317-2096.8.194-210

Issue

Section

Dossiê - Literatura e Cinema - De Ordem de Desordem