Da herança do outro na narrativa homérica
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.19.3.115-127Keywords:
Narração, dom, tempo, Narration, Gift, Time.Abstract
Resumo: O presente artigo tem por objetivo discutir a construção da herança narrativa advinda do texto homérico, pela Odisséia, enquanto partes constitutivas dos conceitos filosóficos de dom e temporalidade. Nesse sentido, buscou-se, pela análise da enunciação de Odisseu-narrador (entendida sempre como metáfora do próprio ato de narrar), compreender como o processo de nomeação produz um efeito de identidade na alteridade da recepção da herança clássica.
Palavras-chave: Narração; dom; tempo.
Abstract: This article aims to discuss the construction of the narrative heritage arising from the Homeric narrative, in the Odyssey, as constituent parts of the philosophical concepts of gift and temporality. Therefore, by the analysis of the enunciation of Odisseus-narrator (always understood as a metaphor to describe the act of narration itself), we understand how the nomination process produces an effect of identity on the alterity of classical heritage reception.
Keywords: Narration; Gift; Time.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: ______. Obras selecionadas I: magia e técnica, arte e ciência. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 222-232.
BLANCHOT, Maurice. L’entretien infini. Paris: Gallimard, 1969. 640 p.
BOITANI, Piero. A sombra de Ulisses. São Paulo: Perspectiva, 2005. 226 p.
BRANDÃO, Jacyntho Lins. Antiga musa (arqueologia da ficção). Belo Horizonte: Faculdade de Letras UFMG, 2005. 182 p.
BRANDÃO, Junito de Souza. Dicionário mítico-etimológico da mitologia grega. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. v. 2. 559 p.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. 279 p.
CITATI, Pietro. La pensée chatoyante: Ulysse et l’Odyssée. Paris: Gallimard, 2004. 398 p.
DELEUZE, Gilles. Qu’est-ce que l’acte de création? Conférence donné à Feims en mars 1987. Paris: Editions Montparnasse, DVD, 2004, vídeo.
DERRIDA, Jacques. Donner le temps: 1. la fausse monnaie. Paris: Galilée, 1991. 222 p.
DERRIDA, Jacques. Khôra. São Paulo: Papirus, 1995. 75 p.
DERRIDA, Jacques. Le monolinguisme de l’autre ou la prothèse d’origine. Paris: Galilée, 1996. 136 p.
DERRIDA, Jacques. Positions. Paris: Editions Minuit, 2002. 133 p.
ELIOT, T. S. Poesia. Ed. bilíngue. Trad. Ivan Junqueira. São Paulo: ARX, 2004. 566 p.
FOUCAULT, Michel. A linguagem ao infinito. In: ______. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Org. e seleção de textos Manoel Barros Motta. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 47-59, [Ditos e Escritos III].
HOMERO. Odisséia. Trad. Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Ediouro, 2000. 431 p.
HOMERO. Odisséia. Trad. e comentários Donaldo Schüler. Ed. Bilíngue. Porto Alegre: L&PM, 2007. 3 v, 157 p., 279 p., 373 p.
MELVILLE, Herman. Moby Dick, or The Whale. New York: Penguin Classics, 2002. 672 p.
PAZ, Octavio. La casa de la presencia: poesía e história. 3. ed. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica, Edición del Autor, 1999. [Obras Completas, Tomo I]. 619 p.
PLATÃO. Diálogos: Teeteto – Crátilo. 3. ed. rev. Trad. Carlos Alberto Nunes. Belém: EDUFPA, 2001. 226 p.
RIFFATERRE, Michael. L’illusion référentielle. In: BARTHES, Roland et al. Littérature et réalité. Paris: Seuil, 1982. p. 91-118.
TORRANO, Jaa. O mundo como função de Musas. In: HESÍODO. Teogonia – a origem dos deuses. Trad. e Introd. Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1990. p. 13-102.
VIEIRA, Trajano. Introdução. In: CAMPOS, Haroldo de. Ilíada de Homero. 3. ed. São Paulo: Arx, 2002. v. 1. p. 9-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Piero Eyben (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).