A rosa e a mensagem: o imaginário grego na poesia de Fernando Pessoa
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096...235-249Keywords:
Rosa, Afrodite, Mensagem, Rose, Aphrodite.Abstract
Resumo: A partir de uma leitura comparativa entre a composição de Fernando Pessoa, especialmente de Mensagem, e a poesia grega Arcaica em que encontramos imagens de Afrodite – versos de Hesíodo e Safo sobre o nascimento e as qualidades da deusa –, este artigo tem como objeto de análise a Rosa. Através do diálogo entre história e literatura, a discussão proposta perpassa as semelhanças encontradas entre a Rosa de Mensagem e a deusa Afrodite de Hesíodo e Safo.
Palavras-chave: Rosa; Afrodite; Mensagem.
Abstract: From a comparative reading between Fernando Pessoa’s composition, specially of Mensagem and the greek poem Archaic where we can find images of Aphrodite – verses from Hesiod and Safo about birth and the qualities of the godess –, the objective of this article is to analyse the Rose. Through the dialogue between history and literature, the proposed discussion permeates the similariteis found between Rose of Mensagem and the godess Aphrodite from Hesiod and Safo.
Keywords: Rose; Aphrodite; Mensagem.
Downloads
References
ARENDT, Hanna. O pescador de pérolas. In: ______. Homens em tempos sombrios. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 165-176.
BACZKO, Bronislaw. Imaginação social. Trad. Manuel Villaver de Cabral. In: ENCICLOPÉDIA EINAUDI. v. 5. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1985. p. 296-332.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e historia da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. Obras escolhidas. v. 1. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994a.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e historia da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. Obras escolhidas. v. 1. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994b.
BONNELL, Robert. Dante: o grande iniciado. Uma mensagem para os tempos futuros. Trad. Fúlvio Lubisco. São Paulo: Masdras, 2005. 624 p.
BRANDÃO, Jacyntho Lins. O historiador no espelho do poeta. In: ______. A poética do Hipocentauro: literatura, sociedade e discurso ficcional em Luciano de Samósata. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001. p. 33-50.
BUCK-MORSS, Susan. Dialética do olhar: Walter Benjamin e o projeto das Passagens. Trad. Ana Luiza de Andrade. Belo Horizonte: Editora UFMG; Chapecó: Universitária Argos, 2002. 566 p.
CAMÕES, Luís de. Os Lvsíadas. Estudo Filológico de Leodegário A. de Azevedo Filho. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 2007. (Edição fac-similada).
CHANTRAINE, Pierre. Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Histoire des motes. Paris: Klincksieck, 1999.
CHARTIER, Roger. À beira da falésia. A história entre certezas e inquietudes. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2002. 277 p.
DELUMEAU, Jean. História do Medo no Ocidente: 1300-1800, uma cidade sitiada. 3. ed. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. 472 p.
DUBY, Georges. Eva e os Padres: damas do século XII. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. 168 p.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. 3. ed. Trad. Hélder Godinho. São Paulo: Martins Fontes, 2002. 552 p.
GINZBURG, Carlo. História Noturna: decifrando o Sabá. 2. ed. Trad. Nilson Moulin Louzada. São Paulo: Companhia das Letras, 1991. 406 p.
HESÍODO. Teogonia. 3. ed. Estudo e Trad. Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1995.
JACQUEMARD, Simonne. Pitágoras e a harmonia das esferas. Trad. Edgar de Assis Carvalho, Maria Perassi Bosco. Rio de Janeiro: Difel, 2007. 272 p.
KONDER, Leandro. Walter Benjamin. O marxismo e a melancolia. Rio de janeiro: Campus, 1988. 112 p.
LE GOFF, Jacques. O imaginário Medieval. 2. ed. Trad. Manuel Ruas. Lisboa: Estampa, 1994. 368 p.
MESQUITA, André. Fernando Pessoa: O ocultismo na ótica poética. Rio de Janeiro: Uapê, 1996. 134 p.
OSAKABE, Haquira. Fernando Pessoa, resposta à decadência. Curitiba: Criar, 2002. 219 p.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Fernando Pessoa, aquém do eu, além do outro. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 318 p.
PESSOA, Fernando. Mensagem. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. 98 p.
PESSOA, Fernando. Poesias ocultistas. Organização, Seleção e Apresentação de João Alves das Neves. São Paulo: Aquariana, 1996. 141 p.
PESSOA, Fernando. Obra poética. In: GALHOZ, Maria Aliete (Org.). 3. ed. / 20. reimpr. Rio de Janeiro: Nova Aguiar, 2005. 842 p.
PESSOA, Fernando. O guardador de rebanhos e outros poemas. Poesia completa de Alberto Caeiro. São Paulo: Landy, 2006. 150 p.
PESSOA, Fernando. As origens e essência da Maçonaria. São Paulo: Landy, 2006. 101 p.
RAGUSA, Giuliana. Fragmentos de uma deusa. A representação de Afrodite na lírica de Safo. Campinas: Unicamp, 2005. 447 p.
RUDHARDT, Jean. Le role d’Eros et d’Aphrodite das les cosmogonies grecques. Paris: Press Universitaires de France, 1986. p. 9-40.
SANTOS, Irene Ramalho. Poetas do Atlântico. Fernando Pessoa e o modernismo anglo- americano. Belo Horizonte: UFMG, 2007. 421 p.
SEABRA, José Augusto. Fernando Pessoa ou o poetodrama. São Paulo: Perspectiva, 1982. 214 p.
VERNANT, Jean-Pierre. Cosmogonia. In. ______. Entre mito e política. Trad. Cristina Murachco. São Paulo: Edusp, 2001. p. 239-261.
WEST, Martin L. (Ed.). Prolegomena and Commentary. In: HESIOD. Theogony. Oxford: Clarendon Press, 1966. p. 150-359.
Site: http://diariodonordeste.globo.com/materia.asp?codigo=606635
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Sonila Morelo (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).