Unusual Images of a Crime in Lygia Bojunga’s Nós Três
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.20.3.117-126Keywords:
fantastic literature, crime, smooth spaceAbstract
The purpose of this essay is to offer the analysis of Lygia Bojunga’s Nós três. In this story the main conflict is the murder of a young man, and the witness to this crime is a child. This narrative is constructed in a transgressive way, considering that books destined for children and youth usually present linear plots and happy endings. With the analysis we intend to show how the author is able to confer poeticity to the representation of a crime, by using resources that are related to fantastic narrative, without removing from this representation the atmosphere of fear and horror that is typical of the fantastic genre.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003.
ALBERGARIA, Consuelo. Violência e transgressão na tragédia grega. Tempo Brasileiro: Violência na Literatura, Rio de Janeiro, n. 59, p. 20-32, ago.-out. 1979.
ARIÈS, Phillippe. História social da criança e da família. 2. ed. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. Baby Abrão. São Paulo: Nova Cultural, 1999. (Os Pensadores.)
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. 3. ed. Trad. Antonio Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. 7. ed. Trad. Antonio Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CARPENTIER, Alejo. A literatura do maravilhoso. Trad. Rubia Prates Godoni e Sérgio Molina. São Paulo: Ed. Revista dos Tribunais/Edições Vértice, 1987.
CORTÁZAR, Julio. Do sentimento do fantástico. In: ___. Valise de cronópio. 2. ed. Trad. João Alexandre Barbosa; Davi Arriguci Jr. São Paulo: Perspectiva, 2006. p. 175-179.
DARNTON, Robert. O grande massacre dos gatos: e outros episódios da história cultural francesa. 2. ed. Trad. Sonia Coutinho. Rio de Janeiro: Graal, 1986.
ECO, Umberto. História da feiura. Trad. Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2007.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia Trad. Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997. v. 5.
HISSA, Cássio Eduardo Viana. A mobilidade das fronteiras: intersecções da geografia na crise da modernidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
LEENHARDT, Jacques. O que se pode dizer da violência? Trad. Ronaldo Lima Lins. In: LINS, Ronaldo Lima. Violência e literatura. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990. p. 13-17.
LINS, Ronaldo Lima. Violência e literatura. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.
NUNES, Lygia Bojunga. Nós três. Rio de Janeiro: Agir, 1987.
PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1993.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. 3. ed. Trad. Maria Clara Castello. São Paulo: Perspectiva, 2004.
VALÉRY, Paul. Estudos e fragmentos sobre o sonho. In: ___. Variedades. Trad. Maiza Martins de Siqueira. São Paulo: Iluminuras, 1999. p. 91- 94.
ZILBERMAN, Regina; MAGALHÃES, Lígia Cadermatori. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. 3. ed. São Paulo: Ática, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Marisa Martins Gama Khalil (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).