Teatro, atos vitais e performance
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.21.1.121-132Keywords:
performance, ancient theater, vital acts, anachronismAbstract
We intend to think about the idea of performance and its motivations from the perspective of the classical studies and ancient theater research. In this essay, we approach the theory of performance and glimpse a relationship between art, life and reflection that already manifested itself in the ancient world, among the Greeks. Supported by thinkers and artists that pondered and practiced performance, we try to debate its impact and significance today.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? E outros ensaios. Trad. Vinicius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.
BARBOSA, T. V. R. Performance, suicídio e prática política. In: CARREIRA, André et. al. Mediações Performáticas Latino Americanas II. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2004. p. 165-186.
BARBOSA, T. V. R. Sócrates y Edivaldo Araújo: performance en la plenaria del Senado. Brasilia, 17 mar. 2004. Perfiles Latinoamericanos – Revista de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Mexico, p. 227-238, jul./dic. 2005.
ARISTOPHANES. Frogs. Edition, introduction, commentary and index by W. B. Stanford. London: St Martin’s Press, 1963.
COHEN, Renato. A cena transversa: confluências entre o teatro e a performance. Revista USP, p. 81-84, n. 14, jun./ago. 1998.
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2002.
Darriba, Paula. Um breve panorama sobre a performance no Brasil. Arquivo, Edição 1, mar. 2007. Disponível em: <http://www.ia.unesp.br/@rquivo@/pdf/darriba.pdf>. Acesso em: 14 fev. 2011.
Edmonds, John Maxwell. The fragments of Attic comedy. Leiden: Brill, 1957. v. 3.
FARGUELL, Roger W. Müller. Figuras da dança. Trad. Maria Filomena Molder et. al. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
GUIMARÃES, César. O que é uma imagem em literatura? In: ____. Imagens da memória: entre o legível e o visível. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997. p. 60-82.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Trad. Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC-Rio, 2010.
HAVELOCK, Eric. A revolução da escrita na Grécia e suas consequências culturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1996.
Kaprow, Allan (1979). Performing life. ARS, v. 8, n. 15, p. 113-117, 2010.
LAUSBERG, Heinrich. Elementos de retórica literária. Trad. R. M. Rosado Fernandes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1993.
Luschnig, C. A. E. An introduction to ancient Greek: a literary approach. Indianapolis: Hackett Publishing Company Inc., 2007.
MERLEAU-PONTY, Maurice. The visible and the invisible: followed by working notes. Trad. Alphonso Lingis. Evanston: Northwestern University Press, 1968.
PLUTARCO. La E de Delfos. In: Obras molrales y de costumbres. Vol. VI, Isis y Osiris – Diálogos Píticos. Trad. e notas de Francisca Pordomingo Pardo e José Antonio Fernández Delgado. Madrid: Editorial Gredos, 1995. p. 231-275.
PEIXOTO, Miriam Campolina D. O filósofo e o político: os atos e entreatos de uma contribuição. In: PEIXOTO, Miriam Campolina D.; PARANHOS, Washington da Silva (Org.). Filosofia e política. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p. 17-38.
SLATER, Niall W. Dancing the alphabet: performative literacy on the Attic stage. In: FOLEY, John Miles; WORHINGTON, Ian. Epea and grammata: oral and written communication in Ancient Greek. Leiden: Brill, 2002. v. 230. p. 117-129.
SLUITER, Ineke. Communication cynicism: Diogenes gangsta rap. In: FREDE, Dorothea; INWOOD, Brad. Language and learning: philosophy of language in the Hellenistic age. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. p. 139-163.
SVENBRO, Jesper. Phrasikleia: anthropology of reading in ancient Greece. New York: Cornell University Press, 1993.
TAYLOR, D. Encenando a memória social: Yuyachkani. In: RAVETTI; G.; ARBEX, M. (Org.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Dep. de Letras Românicas, Faculdade de Letras/ UFMG, 2002. p. 13-43.
TAYLOR, D. Hacia una definición de performance. Disponível em: <http://132.248.35.1/cultura/ponencias/PONPERFORMANCE/Taylor.html>. Acesso em: 15 maio 2011.
TEIXEIRA, João Gabriel L. C. Os estudos da performance e as metodologias da sociologia da arte. ARS, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 39-48, 2006.
WISE, Jennifer. Dionysus writes: the invention of theatre in Ancient Greece. Ithaca: Cornell University Press, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Tereza Virgínia Ribeiro Barbosa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).