Arquipelização cultural
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.22.3.107-116Keywords:
arquipelização, caos, regiãoAbstract
O presente artigo traz uma reflexão sobre conceitos que procuram estudar o mundo em sua complexidade discursiva, como os de “arquipelização” e “crioulização”, desenvolvidos a partir de um pensamento descentralizado e conflitual que vem se impondo contra o discurso totalizador e monológico do Ocidente no cenário pluralístico das culturas contemporâneas.
Downloads
References
APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
AUGÉ, Marc. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil, 1992.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad. Miryam Ávila, Eliana Lourenço e Gláucia Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
GLISSANT, Edouard. Le discours antillais. Paris: Seuil, 1981.
GLISSANT, Edouard. Poétique de la relation. Paris: Gallimard, 1990.
GLISSANT, Edouard. Le chaos-monde, l’oral et l’écrit. In: LUDWIG, Ralph (Org.). Écrire la parole de nuit. La nouvelle littérature antillaise. Paris: Gallimard, 1994. p. 111-129.
GLISSANT, Edouard. Introduction à une poetique du divers. Paris: Gallimard, 1996.
GLISSANT, Edouard. Faulkner, Mississippi. Paris: Stock, 1996.
GLISSANT, Edouard. Traité du tout-monde. Paris: Gallimard, 1997.
GLISSANT, Édouard; CHAMOISEAU, Patrick. L’intraitable beauté du monde. Adresse à Barack Obama. Paris: Galaade, 2009.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes tropiques. Paris: Plon, 1955.
LUDWIG, Ralph. Écrire la parole de nuit. La nouvelle littérature antillaise. Paris: Gallimard, 1994.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. Trad. R. Corbisier e M. P. Coelho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
MOURALIS, Bernard. Les contre-littératures. Paris: Presses Universitaires de France 1975.
NEPVEU, Pierre. Intérieurs du Nouveau Monde. Essais sur les littératures du Québec et des Amériques. Montréal: Boréal, 1998.
PARÉ, François. Les littératures de l’exiguïté: essai. Ottawa: Le Nordir, 2001.
ROBIN, Régine. Sortir de l’éthnicité. In: LACROIX, Jean-Michel; CACCIA, Fulvio. Métamorphoses d’une utopie. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle et Tryptique, 1992. p. 25-43.
ROBIN, Régine. À propos de la notion kafkaïenne de “littérature mineure”. In: ROBIN, Régine. Paragraphes, autrement le Québec. Conférences 1988-89. Montréal, n. 2, p. 18-39, 1989.
SAÏD, Edward W. Culture et impérialisme. Traduit de l’anglais par Paul Chemla. Paris: Fayard/Le Monde Diplomatique, 2000.
SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. Ensaios sobre dependência cultural. São Paulo: Perspectiva, 1978.
VIANNA, Magdala. Crioulização e crioulidade. In: FIGUEIREDO, Eurídice (Org.). Conceitos de literatura e cultura. Niterói: Ed. UFF; Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005. p. 103-123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Arnaldo Rosa Vianna Neto (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).