The transgression in contemporary photography: portraits of Nan Goldin

Authors

  • André Melo Mendes Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.1.45-56

Keywords:

contemporary photography, Nan Goldin, portrait

Abstract

This article discusses how the work of Nan Goldin creates a critical dialogue with the tradition of portraits, especially with the main modes of representation of the individual established in the nineteenth century and still valid today. In the three photographs of the artist analyzed in this article, one can see this tense and transgressive dialogue. With this attitude, the artist contributes to the weakening of the hegemonic discourse on women, typified usually as an object that serves the male gaze.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Melo Mendes, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Professor Adjunto do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.

References

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. Trad. Alexandre Krug e Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BARTHES, Roland. Mitologias. Trad. Rita Buongermino, Pedro de Souza e Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: Difel, 2007.

BERGER, John. Modos de ver. Trad. Lúcia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CANDIOTTO, César. Foucault e a crítica da verdade. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2010.

COSTA, Guido. Nan Goldin. Nova York: Phaidon, 2010.

COTTON, Charlote. A fotografia como arte contemporânea. Trad. Maria Silva Mourão Netto. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DAMISCH, Hubert. Prefácio. In. KRAUSS, Rosalind. O fotográfico. Trad. Annie Marie Davée. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

DUCHEMIN, David. A foto em foco: uma jornada na visão fotográfica. Rio de Janeiro: Alta Books, 2009.

FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 2005.

JOLY, Martine. Introdução à análise de imagens. Trad. Marina Appenzeller. São Paulo: Papirus, 2002.

KUMAR. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna. Trad. Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1997.

LE GOFF, Jacques; TRUONG, Nicolas. O corpo na Idade Média. Trad. Marcos Flamínio Peres. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira (Record), 2006.

MATTOS, Cláudia Valadão. Arquivos da memória. Cult, São Paulo, n. 108, p. 28-30, nov. 2006.

MALRAUX, André. O museu imaginário. Trad. Isabel Saint-Aubyn. Lisboa: Edições 70, 2000.

MATEUS. In: A Bíblia online. Disponível em: http://www.bibliaonline.com.br/acf/ mt/5. Acesso em: 12 jan. 2013.

MENDES, André. Mapas de Arlindo Daibert: diálogos entre imagens e textos. Belo Horizonte: Ed. C/Arte, 2011.

MENDES, André. A transgressão do corpo nu na fotografia. Revista da UFMG, Belo Horizonte, n. 1-2, p. 58-75, jan./dez. 2012.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constancia Egrejas. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2009.

SOARES, Carmen Lúcia. Pedagogias do corpo: higiene, ginásticas, esporte. In: RAGO Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2008.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. Trad. Iraci D. Poleti e Regina Salgado Campos. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2010.

SYLVESTER, David. Sobre arte moderna. Trad. Alexandre Morales. São Paulo: Cosacnaif, 2006.

VATTIMO, Gianni. O fim da modernidade. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VILCHES, Lorenzo. Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós, 1987.

Published

2013-04-30

How to Cite

Mendes, A. M. (2013). The transgression in contemporary photography: portraits of Nan Goldin. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 23(1), 45–56. https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.1.45-56

Issue

Section

Dossiê - Crimes, Delitos e Transgressões - Das Transgressões