Clarice Lispector and Adriana Varejão: The Open Body of Writing and Art

Authors

  • Eleonora Frenkel Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rebecca Monteiro Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.73-83

Keywords:

literature, art, body, memory, Clarice Lispector, Adriana Varejão

Abstract

This article proposes the opening of a comparative space between some of the works of Clarice Lispector and Adriana Varejão, in particular examining the question of the body and its symbolic, poetic, metalinguistic and meta-artistic dissection, based on the coordinates of memory, rewriting, openness and transfiguration. This intensive scrutiny, less analytical than experimental, attempts to explain the poetical power of these works, with their visceral, exposed, overflowing, vivid quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Aula. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1988.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Tradução de Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

CURI, Simone Ribeiro da Costa. A escritura nômade em Clarice Lispector. Chapecó: Argos, 2001.

DERRIDA, Jacques. Salvo o nome. Tradução de Nícia Adan Bonatti. Campinas: Papirus, 1995.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. Ordem do discurso. 10. ed. São Paulo: Loyola, 2004.

GARRAMUÑO, Florencia. A experiência opaca: literatura e desencanto. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

HERKENHOFF, Paulo. Pintura/sutura. In: VAREJÃO, Adriana. Adriana Varejão. São Paulo: Galeria Camargo Vilaça, 1996. Disponível em: http://www.adrianavarejao.net/sites/default/files/herkenhof_pintura_sutura.pdf. Acesso em: 17 jun. 2013.

LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Edição crítica. Coordenação de Benedito Nunes. São Paulo: ALLCA XX; Scipione Cultural, 1997.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

LISPECTOR, Clarice. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.

MIRANDA, Wander Melo. Água viva: auto-retrato (im)possível. Ensaios de Semiótica: Cadernos de Lingüística e Teoria da Literatura, Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, ano V, n. 10, p. 219-234, dez. 1983.

MONTEIRO, Rebecca. Em função do agora: aproximações entre literatura e política em Clarice Lispector. São Paulo: Annablume, 2012.

MUSEU DE ARTE MODERNA. Adriana Varejão: histórias às margens. São Paulo: Museu de Arte Moderna, 2013. Catálogo de exposição, set.-dez. 2012, Museu de Arte Moderna.

NANCY, Jean-Luc. La mirada del retrato. Tradução de Irene Agoff. Buenos Aires: Amorrortu, 2006.

SANTIAGO, Silviano. Bestiário. Cadernos de Literatura Brasileira. Clarice Lispector. São Paulo: Instituto Moreira Salles. n. 17-18, p. 192-223, dez. 2004. Número especial.

VAREJÃO, Adriana. Chambre d’échos/Câmara de ecos. Entrevista com Hélène Kelmachter, 2004. In: VAREJÃO, Adriana. Chambre d’échos/Câmara de ecos. Paris: Fondation Cartier pour l’Art Contemporain; Actes Sud, 2005. Disponível em: http://www.adrianavarejao.net/sites/default/files/ kelmachter_entrevista.pdf. Acesso em: 17 jun. 2013.

Published

2013-12-31

How to Cite

Frenkel, E., & Monteiro, R. (2013). Clarice Lispector and Adriana Varejão: The Open Body of Writing and Art. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 23(3), 73–83. https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.73-83

Issue

Section

Dossiê - Intermidialidade - Parte II