What We Learned from the Past: revised Sin Título, Técnica Mixta, (2015), by Yuyachkani

Authors

  • Carla Dameane Pereira Souza Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.49-66

Keywords:

Yuyachkani, performance, dramaturgy, Peru's internal armed conflict, Latin American theater

Abstract

In this article I present an analysis of the work Sin título, técnica mixta (2004), by the Peruvian cultural group called Yuyachkani, drawing attention to the revised edition (2015). The reflections that have been proposed here come from the need to present a review of the work, in order to pinpoint the ways this assembly, from the aesthetic point of view, follows a tradition of theatrical practices which mixes and experiences various artistic languages with the purpose to set itself the challenge to stage vivid and moving memories and, in terms of ethics, proposes a memory exercise on the country’s history while at the same time pits the contradictions and the contemporary social conflicts against each other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Dameane Pereira Souza, Universidade Federal da Bahia

É Doutora em Literaturas Modernas e Contemporâneas (2013) e Mestre em Teoria da Literatura (2009) pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - Estudos Literários da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Realizou estágio de Doutorado na Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, no Peru, com bolsa Capes PDEE (2011-2012). Possui Graduação em Letras Espanhol pela Universidade Estadual de Montes Claros (2006). Atua nas áreas de Ensino de Espanhol como Língua Estrangeira (E/LE) e Formação de Professor de E/LE. Também se dedica aos estudos de Literaturas Hispânicas e aos Estudos das Literaturas e Culturas Andinas. É Professora Assistente do Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia, Coordenadora do Núcleo de Extensão Permanente em Letras (NUPEL) do ILUFBA e Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Cultura do ILUFBA .

References

ASSMANN, Aleida. A memória como ars e vis. Trad. Daniel Martineschen. In: ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Editora da Unicamp, 2011. p. 31-36.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Editora da Unicamp, 2011. 453 p.

CONTRERAS, Carlos; CUETO, Marcos. Historia del Perú. Desde las luchas por la independencia hasta el presente. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 2007.

CORNEJO POLAR, Antonio. Una heterogeneidad no dialética: sujeto y discurso migrantes en el Perú Moderno. Revista Iberoamericana, University of Pittsburgh, v. LXII, n. 176-177, p. 837-844, jul.-dic. 1996.

ESPEZÚA SALMÓN, Dorian. ¿Cultura chicha? Crónicas Urbanas: Análisis y Perspectivas Urbano-Regionales, Cusco, Centro de Educación y Comunicación “Guaman Poma de Ayala”, v. 13, n. 14, p. 99-110, 2009.

GANDAMO, José Agustín de la Puente. Miguel Grau. Lima: Instituto Peruano de Estudios Historico-Marítimos, 2003.

GONZÁLEZ PRADA, Manuel. Páginas libres: horas de lucha. Prólogo e notas de Luis Alberto Sánchez. Cronologia de Marlene Polo. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1976. Disponível em: http://www.bibliotecayacucho.gob.ve/fba/index.php?id=97&back PID=87&begin_at=8&tt_products=14. Acesso em: 15 abr. 2015.

LEHMANN, Hans-Thies. Escritura política no texto teatral. Trad. Werner S. Rothschid, Priscila Nascimento. São Paulo: Perspectiva, 2009. 413 p.

LEMLIJ, Moisés; MILLONES, Luis. Las tablas de Sarhua. Arte, violencia e historia en el Perú. Lima: Fondo Editorial Sidea, 2008.

MACHER, Sofía. ¿Hemos avanzado? A 10 años de las recomendaciones de la Comisión de la Verdad y Reconciliación. Lima: IEP, 2014.

NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard,1984. v. I: La République.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: Ed. 34, 2009.

RUBIO ZAPATA, Miguel. Un presente sin memoria nos condena a un presente empobrecido. Entrevista a Alberto Ñiquen. Revista Poder, Lima, ago. 2015.

RUBIO ZAPATA, Miguel. El cuerpo ausente (performance política). 2. ed. Lima: Grupo Cultural Yuyachkani, 2008.

SILVA, Víctor Francisco Castillo. Yuyachkani Sin título técnica mixta: teatro para la memoria. Lo Justo: Noticias de Cultura y DD. HH. Disponível em: http://lojusto.org.pe/eventos/eventos/yuyachkani-sin-titulo-tecnica-mixta-teatro-para-la-memoria-205. Acesso em: 20 dez. 2015.

Published

2016-07-01

How to Cite

Souza, C. D. P. (2016). What We Learned from the Past: revised Sin Título, Técnica Mixta, (2015), by Yuyachkani. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 26(1), 49–66. https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.49-66

Issue

Section

Dossiê - Teatro e Política na América Latina