Poetry Against Time: Tensions and Distensions, Enigmas and Metaphors
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.2.121-136Keywords:
time, modern poetry, poetic writingAbstract
This paper intends to develop an introductory reading of the relationship between modern poetry and time. Articulating some passages of poets such as Mario Quintana, Vinicius de Moraes and Moacyr Félix to a reflection on the relationship between transience and eternity, are discussed topics such as language and temporality, metaphor and descriptive speech, utopia and reality.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades, Ed. 34, 2003.
ADORNO, T. W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 1982.
ADORNO, T. W. Três estudos sobre Hegel. São Paulo: Ed. UNESP, 2013.
BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Lisboa: Relógio d’Água, 2013.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1994. v. 3.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Ed. UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2007.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Cia. das Letras, 1986.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. São Paulo: Rocco, 2011.
BLOCH, Ernst. O princípio esperança. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, Contraponto, 2005. v. I.
BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cia. das Letras, 2000.
CROSBY, Alfred. A mensuração da realidade. São Paulo: UNESP, 1999.
ERBER, Pedro Rabelo. Política e verdade no pensamento de Martin Heidegger. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.
FÉLIX, Moacyr. Antologia poética. Rio de Janeiro: José Olympio, 1993.
FÉLIX, Moacyr. O pensar e o sentir na obra de Moacyr Félix. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro: FGV, 1998.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Lisboa: Edições 70, 2012.
HEIDEGGER, Martin. Construir, habitar, pensar. In: HEIDEGGER, Martin. Escritos e conferências. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 125-142.
LIMA, Carlos Luiz. Logos e melancolia. In: ROCHA, Fátima Cristina Dias (Org.). Literatura brasileira em foco. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2003. p. 99-105.
MACHADO, Carlos Eduardo Jordão. Um capítulo da história da modernidade estética. São Paulo: UNESP, 1996.
MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico. São Paulo: Boitempo, 2007.
MORAES, Vinicius de. Livro de sonetos. Rio de Janeiro: Sabiá, 1971.
PAZ, Octavio. Os filhos do barro. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
QUINTANA, Mario. Antologia poética. Porto Alegre: L&PM, 1997.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. São Paulo: Martins Fontes, 2010. t. I, III.
RILKE, Rainer Maria. Cartas do poeta sobre a vida. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
RILKE, Rainer Maria. Os sonetos a Orfeu; Elegias de Duíno. Rio de Janeiro: Record, 2002.
RILKE, Rainer Maria. Poemas. Seleção, tradução e introdução de José Paulo Paes. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.
SAFATLE, Vladimir. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo, 2008.
SARTRE, Jean-Paul. O ser e o nada. Petrópolis: Vozes, 1997.
SOARES, Jorge Coelho. Sobrevivendo como vaga-lumes. In: EWALD, A. P. et al. (Org.). Tempo e subjetividades. Rio de Janeiro: 7 Letras, Pequeno Gesto, 2013.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Diogo Cesar Nunes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).