In Poetic Memory of Zumbi’s Palmares and Abdias do Nascimento’s Quilombismo. In Homage to Abdias do Nascimento (1914-2011)
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.28.4.11-29Keywords:
Quilombismo, Zumbi, Palmares, Adbias do Nascimento, Cadernos negrosAbstract
Modern urban formations of the Arts (such as the literary published phenomenon known as Cadernos negros) and activism have roots in the Zumbi-Palmares legacy. Quilombismo, created by Abdias do Nascimento, serves to explain this experience. A contemporary philosophy of identity and nationhood, Quilombismo mirrors Negritude, embracing transformations that erode injustice and inequality. It emerged as a product of Nascimento’s commitment to politics, the Black Movement, literature, and theater. He envisioned his art, speeches, essays, and activism as part of the global anti-racist democratization; his writings reveal influences from Pan-Africanism and a deep commitment to Afro-Brazil. The elevation of quilombo from maroonage and black rural communities to the level of philosophy has provided impetus to date, as literature and activism maintain momentum in an era of diversity. Moving beyond fleeing black bodies in search of Palmares, an image frozen in time, this thinker has provoked dynamic perceptions of cultural affirmation, ensuring the survival of values associated with Zumbi’s Palmares.
Downloads
References
ALBERTO, José. 12, 13 e 14 de maio. In: CADERNOS Negros. São Paulo: [Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p. 87.
ALVES, Miriam. Noticiário. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1986. v. 9: Poemas, p. 47.
ASSUMPÇÃO, Carlos de. Protesto: poemas. Franca: UNESP, 1988.
BARBOSA, Márcio. A morte. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1986. v. 9: Poemas, p. 56.
BARBOSA, Márcio. Márcio Barbosa. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1985. v. 8: Contos, p.12.
CAMARGO, Oswaldo de. O negro escrito. São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura, 1987.
CONCEIÇÃO, Jônatas. No Nordeste existem Palmares. In: CONCEIÇÃO, Jônatas.; BARBOSA, Lindinalva. Quilombo de palavras: a literatura dos afro-
descendentes. Salvador: CEAO/UFBA, 2000. p. 25.
CUNHA JR., Henrique. Quilombo. In: CADERNOS negros. São Paulo:
[Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p. 46.
CUTI (Luiz Silva). Flash crioulo: sobre o sangue e o sonho. Belo Horizonte: Mazza, 1987.
CUTI (Luiz Silva). O leitor e o texto afro-brasileiro. In: FIGUEIREDO, Maria do Carmo Lanna; FONSECA, Maria Nazareth Soares. Poéticas afro-brasileiras. Belo Horizonte: PUC Minas, Mazza, 2002. p. 19-36.
DIAS, Gonçalves. Poesia completa e prosa escolhida. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1959.
FUNARI, Pedro Paulo A. Conflict and the Interpretation of Palmares, a Brazilian Run-Away Polity. Historical Archeology, Germantown, MD, v. 37, n. 3, p. 81-92, 2003. Available at: . Accessed on: 2 Feb. 2013.
GABRIEL, Carlos. Favelas, quilombos & senzalas. In: CADERNOS negros. São Paulo: Quilombhoje, Anita, 1998. v. 21: Poemas afro- brasileiros, p. 24-27.
KIBUKO, Oubi Inae. Calendário. In: CADERNOS negros. São Paulo: Quilombhoje, 1994. v. 17: p. 62.
KIBUKO, Oubi Inae. Em defesa da dignidade. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1984. v. 7: Poemas, p. 104-105.
KIBUKO, Oubi Inae. Reflexão sobre literatura negra na realidade política brasileira. In: ALVES, Miriam; CUTI (Luiz Silva); XAVIER, Arnaldo (Org.). Criação crioula nu elefante branco. São Paulo: IMESP, 1986. p. 135-140.
LEITE, José Correia; CUTI (Luis Silva). ...E disse o velho militante José Correia Leite. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992.
LIMEIRA, José Carlos. Zumbi. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p. 107.
MARTINS, Sérgio da Silva et.al. Paving Paradise: The Road from “Racial Democracy” to Affirmative Action in Brazil. Journal of Black Studies, Philadelphia, PA, v. 34, n. 6, p. 787-816, jul. 2004. Available at: http://www.jstor.org/stable/3180914. Access on: 4 Mar. 2013.
MINKA, Jamu. Dos Palmares. In: CADERNOS negros. São Paulo:
[Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p.85.
MINKA, Jamu. Novembro, 20. In: CADERNOS negros. São Paulo:
Quilombhoje, 1994. v. 17: p. 38.
NASCIMENTO, Abdias do. Abdias do Nascimento. In: UCHÔA, Pedro Celso; RAMOS, Jovelino (Org.). Memórias do Exílio: Brasil 1964-19??. Lisboa: Arcádia, 1976. p. 23-52.
NASCIMENTO, Abdias do. African Culture in Brazilian Art. Journal of Black Studies, Philadelphia, v. 8, n. 4, p. 389-422, jun. 1978. Available at:
https://www.jstor.org/stable/2783882?seq=1#metadata_info_tab_contents. Accessed on: 3 Sept. 2013.
NASCIMENTO, Abdias do. Brazil: Mixture or Massacre? Essays in the Genocide of a Black People. 2. ed. Trans. Elisa Larkin Nascimento. Dover, MA: The Majority Press, 1989.
NASCIMENTO, Abdias do. O Quilombismo. Petrópolis: Vozes, 1980.
NASCIMENTO, Abdias do. Sortilégio II: mistério negro do Zumbi redivivo. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1979.
NASCIMENTO, Abdias do. Sortilégio: mistério negro. Rio de Janeiro: Teatro Experimental do Negro, 1959.
NASCIMENTO, Abdias do; NASCIMENTO, Elisa Larkin. Africans in Brazil: A Pan-African Perspective. Trenton, NJ: African World Press, 1992.
NASCIMENTO, Elisa Larkin. A questão de gênero na peça Sortilégio (Mistério Negro) de Abdias Nascimento. União do Escritores Angolanos, [S.l.], [20--]. Available at: http://www.ueangola.com/criticas-e-ensaios/ item/225-a-quest%C3%A3o-de-g%C3%AAnero-na-pe%C3%A7a-
sortil%C3%A9gio-mist%C3%A9rio-negro-de-abdias-nascimento. Accessed on: 1 Oct. 2013.
OJO-ADE, Femi. Being Black, Being Human: More Essays on Black Culture. Trenton, NJ; Asmara, Eritrea: Africa World Press, 2004.
OJO-ADE, Femi. Black Brazil: African Notes on a New Negritude. In: CROOK, Larry; JOHNSON, Randal (Ed.). Black Brazil: Culture, Identity, and Social Mobilization. Los Angeles: UCLA Latin American Studies, 1999. p. 175-197.
ONAWALE, Landê. Quilombo. In: CADERNOS negros. São Paulo:
Quilombhoje, Anita, 1998. v. 21: Poemas afro-brasileiros, p. 84.
RATTS, Alessandro José Prudencio. A voz que vem do interior: intelectualidade negra e quilombo. In: BARBOSA, Lúcia Maria de Assunção et. al. (Org.). Do preto a afro-descendente: Trajetos de Pesquisa sobre o negro, cultura negra e relações étnico-raciais no Brasil. São Carlos: EdUFSCar, 2003. p. 89-108.
RIBEIRO, Esmeralda. Africa-Brasil. In: CADERNOS negros. São Paulo: Quilombhoje, 2002. v. 25: Poemas afro-brasileiros, p. 80-82.
RODRIGUES, Abelardo. À Procura de Palmares. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p. 13.
RODRIGUES, Abelardo. Zumbi. In: CADERNOS negros: os melhores poemas. São Paulo: Quilombhoje, 1998. p. 25.
RUFINO, Alzira. Eu, mulher negra, resisto. Santos: [Author’s edition], 1988.
SANTANA, Everaldo Lins de. Breve reflexão sobre a Lei 10.639. MultiSaberes, [s.l.], v. 1, n. 1, p. 1-7, mar, 2011.
SANTOS, Aparecido Tadeu dos. Olhar para trás. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p. 29.
SANTOS, João Felício dos. Ganga-Zumba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1962.
SEMOG, Ele. A cor da demanda: poesia afro-brasileira. Rio de Janeiro: Letra Capital, 1997.
TEODORO, Aristides. Queria ser um deus. In: CADERNOS negros. São Paulo: [Author’s edition], 1980. v. 3: Poesia, p. 31.
TRINDADE, Solano. Poesias caderno 5. Vitória: CECUN, 1985.
VENTURA, Adão. A cor da pele. Belo Horizonte: [Author’s edition]. 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Dawn Duke (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).