Themes and Issues for a Publishing History of Comics in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2021.25064

Keywords:

tipography, image, Latin American literature, comics, publishing history

Abstract

From a historical perspective, there is an expressive quantity of illustrated magazines, newspapers, albums and graphic novels that make it possible to point out the presence of comics in Latin America. But it remains under-researched from a publishing history perspective. Our essay will seek to develop themes that allow us to think about the materiality of comics in the region, in a dialogue with fields such as the history of books and reading. Some case studies of comics published throughout the 20th century will be discussed based on publishing aspects – typography, the relationship between images/texts, cultural appropriations and the introduction of comic strips in literary projects – to seek out an interpretation of the historical peculiarities of comics in the region. In conclusion and from a transnational approach, we consider it possible to point out that such elements are central for the establishment of a Latin American expression of 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, Thomas; BARKER, Nicolas. A New Model for the Study of the Book. In: BARKER, N. (org.). A Potencie of Life: Books in Society. London: British Library, 1993. p. 5-43.

BREDEHOFT, Thomas. The Visible Text: Textual Production from Beowulf to Maus. Oxford: Oxford University Press, 2014.

CABROCHICO. Santiago de Chile, Quimantú, n. 3, 1971a.

CABROCHICO. Santiago de Chile, Quimantú, n. 5, 1971b.

CAGNIN, Antônio. Angelo Agostini – uma pesquisa. Nona Arte, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 53-73, 2013. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/nonaarte/article/view/136871/132621. Acesso em: 25 out. 2020.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: ______ (org.). Práticas de leitura. 5. ed. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2011. p. 77-105.

CIRNE, Moacy. Bum! A explosão criativa dos quadrinhos. Petrópolis: Vozes, 1970.

CIRNE, Moacy. A linguagem dos quadrinhos: o universo estrutural de Ziraldo e Maurício de Sousa. 4. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1975.

CORMORÁN. Santiago de Chile, Editorial Universitaria, v. 1, n. 8, dez. 1970.

CORTÁZAR, Julio. Papeles inesperados. Santillana: Alfaguara, 2009.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

DARNTON, Robert. “O que é a história do livro?” Revisitado. ArtCultura, Uberlândia, v. 10, n. 16, p. 155-169, jan.-jun. 2008. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1503/2758. Acesso em 25 out. 2020.

DORFMAN, Ariel; MATTELART, Armand. Para leer al pato Donald. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso, 1971.

DORFMAN, Ariel; JOFRÉ, Manuel. Supermán y sus amigos del alma. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1974.

EFRAÍN GRANADOS, Daniel. Charros, chinos y aboneros: estereotipos, nacionalismo y xenofobia en el humorismo gráfico de El Universal. 2013. 214f. Tese (Licenciatura em História) – Colegio de Historia, Universidad Autónoma de México, México D.F., 2013.

EISNER, Will. Comics and Sequential Art. Tamarac: Poorhouse Press, 1985.

EISNER, Will; MILLER, Frank; BROWNSTEIN, Charles. Eisner/Miller: uma entrevista cara a cara conduzida por Charles Brownstein. Tradução de Ren Ferri. São Paulo: Criativo, 2004.

ESPAGNE, Michel. La notion de transfert culturel. Revue Sciences/Lettres, Paris, n. 1, 2013. DOI: https://doi.org/10.4000/rsl.219. Disponível em: http://journals.openedition.org/rsl/219. Acesso em 30 ago. 2020.

GABILLIET, Jean-Paul. ‘Fun in four colors’: comme la quadrichromie a créé la bande dessinée aux États-Units. Transatlantica, [S.l.], v. 4, p. 1-8, 2005. DOI : https://doi.org/10.4000/transatlantica.319. Disponível em: https://journals.openedition.org/transatlantica/319. Acesso em 30 ago. 2020.

GARCÍA, Fernando; ROCCA, Hernán. Tangos de historietas. Revista Latinoamericana de Estudios sobre la Historieta, Habana, v. 3, n. 11, p. 125-136, 2003. Disponível em: http://rlesh.mogno.com/11/11_garcia.html. Acesso em 25 out. 2020.

GENETTE, Gérard. Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Seuil, 1982.

GOMES, Ivan L.; GONCALVES, Roberta F. Imagens de uma República infantil: Angelo Agostini nas revistas O Malho e O Tico-Tico. Revista Maracanan, Rio de Janeiro, v. 12, n. 14, p. 225-240, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/revmar.2016.20871.

GOMES, Ivan L. Angelo Agostini e os quadrinhos: algumas questões. In: RODRIGUES, M.; CALLARI, V. (org.). História e quadrinhos: contribuições ao ensino e à pesquisa. Belo Horizonte: Letramento, 2021. [no prelo].

GONÇALVES, Roberta. F. Uma aventura na América: a trajetória do personagem Chiquinho, dos Estados Unidos até o Brasil. In: VENÂNCIO, Giselle Martins (org.). Histórias no singular: textos, práticas & sujeitos. Curitiba: Appris, 2019. p. 17-36.

GUTIÉRREZ, Julio. Julio Cortázar’s, ‘Fantomas contra los vampiros multinacionales’: from sequential rhetoric to literary blending. Image and Narrative, Leuven, v. 17, n. 3, p. 86-97, 2016. Disponível em: http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/1291/1045. Acesso em 25 out. 2020.

JOFRÉ, Manuel. La historieta en Chile en la última década. Santiago: CENECA, 1983.

LAFARGUE, Jean-Nöel. Entre la plèbe & l’élite: Les ambitions contraires de la bande dessinée. [S.l.]: Atelier Perrousseaux, 2012.

LEFÉVRE, Pascal. The Battle Over the Balloon. Image and Narrative, Leuven, v. 7, n. 14, 2006. Disponível em: http://www.imageandnarrative.be/inarchive/painting/pascal_levevre.htm. Acesso em 25 out. 2020.

LIHN, Enríque. El circo en llamas. Santiago: LOM, 1996.

MARINGONI, Gilberto. Angelo Agostini: a imprensa ilustrada da Corte à Capital Federal, 1864-1910. São Paulo: Devir Livraria, 2011.

MATTELART, Armand. La dependencia de los medios de comunicación de masas en Chile. Estudios Internacionales, Santiago, v. 4, n. 13, p. 124-154, 1970. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-3769.1970.18916. Disponível em: https://revistaei.uchile.cl/index.php/REI/article/view/18916/20035. Acesso em: 26 out. 2020.

MCCLOUD, Scott. Understanding Comics. New York: Harper Perennial, 1994.

MCLUHAN, Marshall. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press, 1962.

MOLLIER, Jean-Yves. A leitura e seu público no mundo contemporâneo. Tradução de Elisa Nazarian. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MONTEALEGRE, Jorge. Historia del humor gráfico en Chile. Lleida: Editorial Milenio, 2008.

O TICO-TICO, Rio de Janeiro, n. 1408, 28 set. 1932. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/153079/per153079_1932_01408.pdf. Acesso em 30 ago. 2020.

PACHA, Daniel. Batman en Chile o la deformación histriónica de un mito. Aisthesis, Santiago, n. 57, p. 43-57, 2015. DOI: https://doi.org/10.7764/ais.57.43-57. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/aisthesis/n57/art03.pdf. Acesso em 26 out. 2020.

SILVEIRA, Guilherme. Os balões n’O Tico-Tico: esqueceram de desenhar? Revista História, Movimento e Reflexão, Dourados, v. 1, n. 1, 2013.

SMOLDEREN, Thierry. Naissances de la bande dessinée: de William Hogarth à Winsor McCay. Bruxelas: Les Impressions Nouvelles, 2009.

Published

2021-03-31

How to Cite

Gomes, I. L. (2021). Themes and Issues for a Publishing History of Comics in Latin America. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 31(1), 169–194. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2021.25064

Issue

Section

Dossier – Editorial Studies