Narrative Voices in Conceição Evaristo
Experience, Identity and Resistance
Keywords:
resistance, identity, writing-experienceAbstract
Current paper analyzes the relationships between writing-experience, resistance and identity, based on post-colonial theoreticians Stuart Hall (2006), Bill Ashcroft (2001), Homi Bhabha (1998) and others, to discuss resistance strategies and writing-experience as an artistic and intellectual resistance. We will investigate the mechanisms of resistance employed by the characters of two narratives by Conceição Evaristo, namely “Regina Anastácia” and “Sabela”, to recover their subjectivity, coupled to the Conceição Evaristo´s authorial voice.
Downloads
References
ALVES, Elizandra Fernandes; SILVESTRE, Nelci Alves Coelho. A perda da identidade cultural em Wedding at the Cross, de Ngugi Wa Thiong’o. Revista Terra Roxa e outras terras (Revista de Estudos Literários). Londrina. v. 33, p. 07-18, nov., 2017. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/30932> Acesso em: <02 de fevereiro de 2021>
ASHCROFT, Bill. Post-Colonial Transformation. London: Routledge, 2001, p. 18 – 44.
BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BONNICI, Thomas. Multiculturalismo e diferença: narrativas do sujeito na literatura negra britânica e outras literaturas. Maringá: EDUEM, 2011.
BONNICI, Thomas. Teoria e crítica pós-colonialistas. In BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (org.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: Eduem, 2009.
BOSI, A. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, 1993.
EVARISTO, Conceição. Da representação à auto-apresentação da mulher negra na literatura brasileira. In: Revista Palmares – Cultura Afro-brasileira. Brasília: Fundação Palmares/Minc, Ano 1, nº. 1, 2005.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Belo Horizonte: Nandyala, 2016.
EVARISTO, Conceição. Histórias de leves enganos e parecenças. Rio de Janeiro: Malê, 2016.
GONÇALVES, Ângela A.; BONNICI, Thomas. O conceito de resistência em três textos da literatura brasileira à luz da teoria pós-colonial. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 27, n. 2, p. 151-161, 13 nov. 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v27i2.196.> Acesso em 5 de abril de 2021.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.
LAROUSSE, Ática. Dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Ática, 2001.
LOPES, Nei. História e cultura africana e afro-brasileira. São Paulo: Barsa Planeta, 2008.
PAIXÃO, Marcelo; GOMES, Flavio. História das diferenças e das desigualdades revisitadas: notas sobre gênero, escravidão, raça e pós-emancipação. In: XAVIER, Giovana, FARIAS, Juliana Barreto; GOMES, Flavio (Orgs.) Mulheres Negras no Brasil escravista e do pós-emancipação. São Paulo: Selo Negro, 2012.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SERRANO, Carlos.; WALDMAN, Maurício. Memória d’áfrica. A temática africana em sala de aula. São Paulo. Cortez editora, 2010.
SILVA, Assunção de Maria Sousa e. “E assim tudo se deu”: as histórias de leves enganos e parecenças. In: DUARTE, Constância Lima.; CÔRTES, Cristiane.; PEREIRA, Maria do Rosário A. (Orgs.). Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. Belo Horizonte: Idea, 2018. p. 295-308.
SILVESTRE, Nelci Alves Coelho.; FELDMAN, A. K. T. “Vozes-mulheres” do terceiro mundo - a perspectiva de Conceição Evaristo. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 96-111, 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2015v20n1p96.> Acesso em: 13 maio. 2021.
SILVESTRE, Nelci Alves Coelho.; FELDMAN, Alba Krishna Topan.; MILAN, Cleia Garcia da Cruz. Identidade comunitária e histórica do negro em Sou Negro, de Solano Trindade e Negro, de Langston Hughes. Revista Temporis [Ação] (Periódico acadêmico de História, Letras e Educação da Universidade Estadual de Goiás). Cidade de Goiás; Anápolis. v. 15, n. 01, p. 97-116, jan./jun., 2015. Disponível em: <http://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/issue/view/187/showToc> Acesso em: 02 de fevereiro de 2021
SILVESTRE, Nelci Alves Coelho.; FELDMAN, Alba Krishna Topan.; MILAN, Cleia Garcia da Cruz. Identidade comunitária e histórica do negro em Sou Negro, de Solano Trindade e Negro, de Langston Hughes. Revista Temporis [Ação] (Periódico acadêmico de História, Letras e Educação da Universidade Estadual de Goiás). Cidade de Goiás; Anápolis. v. 15, n. 01, p. 97-116, jan./jun., 2015. Disponível em: <http://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/issue/view/187/showToc> Acesso em: 02 de fevereiro de 2021
SILVESTRE, Nelci Alves Coelho.; FELDMAN, Alba Krishna Topan. Estratégias de resistência, sobrevivência e continuidade no discurso de grupos étnicos colonizados: reflexões teóricas. In: FELDMAN, Alba K. T.; MUNHOZ, Ruan F. (Org.). Perspectivas multiculturais e pós-coloniais: irrompendo a literatura convencional. Maringá: UEM, 2020, p. 31-55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Carolina de Godoy (CNPq), Nelci Alves Coelho Silvestre (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).