Poetry and Performance by the Slammer Bicha Poética
Quilombola Reexistence of Black People, Transvestites and Peripheral Poets
Keywords:
slam, poetry, Bicha Poética, political strugglesAbstract
The main objective of this article is to elaborate a critical analysis about the poetic text “Santa Maria Mãe de Deus”, by the slammer Poliana Herica, a black poet and transvestite, known by the artistic name Bicha Poética. The poetry selected for analysis is one of her first productions and presents themes that underlie the ethical and aesthetic motivations of the poet and the slams in Ceará (a Brazilian state). The verses denounce racism and LGBTphobia and highlight the resistance and re-existence of black, transvestite and peripheral lives. We also discuss the slammer’s virtual performance when presenting this poetry at the Slam Cúir, at the Festa Literária das Periferias (FLUP), in 2021.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro. Pólen, 2019.
BORGES, Juliana. Encarceramento em massa. São Paulo: Sueli Carneiro. Pólen, 2019.
FREIRE, Gilberto. Casa Grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global Editora, 2003 [1933].
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução: Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LORDE, Audre. Não existe hierarquia de opressão. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 235–236.
MORAES, Paulo Eduardo Benites de; SILVA, Patrícia Pereira da. Slam Poetry: entre os impasses da crítica e da criação. Revista Linguagem & Ensino. Pelotas, v. 24, n. 1, jan./mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/20417. Acesso em: 15 mar. 2022.
MUNIZ, Kassandra. Linguagem como mandinga: população negra e periférica reinventando epistemologias. In: SOUZA, Ana Lúcia Silva. Cultura política nas periferias: estratégias de reexistência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021. p. 263–278.
NEVES, Cynthia Agra de Brito. Letramentos literários em travessias na Linguística Aplicada: ensino transgressor e aprendizagem subjetiva da literatura. In: LIMA, E. (org.). Linguística Aplicada na Unicamp: travessias e perspectivas. Bauru, SP: Canal 6, 2021. p. 65–88.
NEVES, Cynthia Agra de Brito. Slams – letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D’Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92–112, out. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/134615. Acesso em: 19 mar. 2022.
PRECIADO, Paul Beatriz. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Tradução: Eliana Aguiar. Prefácio: Virginie Despentes. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
SILVA, Cidinha da. Sobre-viventes. Rio de Janeiro: Pallas, 2016.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: hip-hop. São Paulo: Parábola, 2011.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
VILAR, Fernanda. Migrações periféricas: o levante do slam. Estudos da Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 58, e588, 2019.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cynthia Neves (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).