JABURU’S METAMORPHOSES

a Fernando Pieruccetti’s biographema

Authors

Keywords:

Fernando Pieruccetti, Eneida Maria de Souza, biographeme, biographical criticism, cartoon, football

Abstract

Inspired by Eneida Maria de Souza’s work on biographical criticism, I’m carrying out a research on Fernando Pieruccetti’s work and life. He’s famous as the creator of the football teams’ mascots in Minas Gerais and was also an important figure in the visual arts history of Belo Horizonte. This article intends to present a part of this research, starting from the notion of “biographeme” and trying to explore some of Eneida’s ideas on the theoretical and methodological bases of biographical criticism. It’s about the history of Jaburu, one of the most curious characters to dwell the ficcional world invented by Fernando Pieruccetti in his football cartoons. This history connects his production as a football cartoonist and his work as a visual artist, showing a complex set of relationships between the sports culture in Minas Gerais and the artistic, cultural and political scene from which it emerged.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelino Rodrigues da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais / Brasil

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990), mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (1997), doutorado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003) e pós-doutorado em Estudos Culturais pelo Programa Avançado de Cultura Contemporâea - PACC/UFRJ (2009). É professor adjunto da Faculdade de Letras da UFMG, atuando na área de Teoria da Literatura, diretor do Centro de Estudos Literários e Culturais/Acervos de Escritores Mineiros e pesquisador do FULIA (Núcleo de Estudos sobre Futebol, Linguagem e Artes) e do NEAEM (Núcleo de Estudos dos Acervos de Escritores Mineiros). Tem experiência na área de Letras, com ênfase nas relações entre Literatura, História e memória cultural, e publicou diversos trabalhos sobre o imaginário e a cultura do futebol no Brasil e em Belo Horizonte.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984 [1980].

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003 [1975].

BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005 [1971].

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraesa (org.). Usos e abusos da história oral. 8 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 183-191.

PEREIRA, André Mascarenhas. Traços de Belo Horizonte: a contribuição dos caricaturistas para o Modernismo na cidade moderna. Orientadora: Regina Helena Alves da Silva. 2011. 208 f. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciência Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

PINO, Claudia Amigo. De um corpo para outro: Roland Barthes e a biografemática. Criação e crítica, n. 17, p. 15-29, dez. 2016.

SILVA, Marcelino Rodrigues da. Um lance de artista: Fernando Pieruccetti e a invenção dos bichos do futebol mineiro. Rio de Janeiro: CPDOC-FGV, mar. 2019. Relatório de pesquisa de Pós-Doutorado.

SOUZA, Eneida Maria de. A crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Janelas indiscretas: ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 17-25.

SOUZA, Eneida Maria de. Narrativas impuras. Recife: Cepe Editora, 2021.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 183-191.

MANGABEIRA: o pai da bicharada. Edição Mineira. Belo Horizonte, p. 12, 15 ago. 1983. (Arquivos pessoais da família de Fernando Pieruccetti)

PEREIRA, André Mascarenhas. Traços de Belo Horizonte: a contribuição dos caricaturistas para o Modernismo na cidade moderna. Orientadora: Regina Helena Alves da Silva. 2011. 208 f. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciência Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

PINO, Claudia Amigo. De um corpo para outro: Roland Barthes e a biografemática. Criação e crítica, [S. l.], n. 17, p. 15–29, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i17p15-29 Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/124012> Acesso em: 22 dez. 2022.

RIOS, Edison. Mangabeira, o americano que batizou o Galo. Jornal de Casa. Belo Horizonte, p. 10, 13 mar. 1988. (Arquivos pessoais da família de Fernando Pieruccetti)

SOUZA, Eneida Maria de. A crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Janelas indiscretas: ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 17–25.

SOUZA, Eneida Maria de. Narrativas impuras. Recife: Cepe Editora, 2021.

SOUZA, Eneida Maria de. Notas sobre a crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Crítica cult. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002. p. 111–120.

SOUZA, Eneida Maria de. Tempo de pós-crítica. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2012.

VIEIRA, Ivone Luzia. Modernismo em Minas: O salão do Bar Brasil. Minas Gerais. Suplemento literário, ano 22, n. 1084. Belo Horizonte, 29 ago. 1987. (Edição Especial organizada por Luis Augusto de Lima e Ivone Luzia Vieira.)

VIEIRA, Ivone Luzia. O Modernismo em Minas: o Salão de 1936. Belo Horizonte: Secretaria Municipal de Cultura e Turismo, 1986.

Published

2023-05-05

How to Cite

Silva, M. R. da. (2023). JABURU’S METAMORPHOSES: a Fernando Pieruccetti’s biographema. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 33(especial), 72–89. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/40963

Issue

Section

Dossiê Eneida Maria de Souza