JABURU’S METAMORPHOSES
a Fernando Pieruccetti’s biographema
Keywords:
Fernando Pieruccetti, Eneida Maria de Souza, biographeme, biographical criticism, cartoon, footballAbstract
Inspired by Eneida Maria de Souza’s work on biographical criticism, I’m carrying out a research on Fernando Pieruccetti’s work and life. He’s famous as the creator of the football teams’ mascots in Minas Gerais and was also an important figure in the visual arts history of Belo Horizonte. This article intends to present a part of this research, starting from the notion of “biographeme” and trying to explore some of Eneida’s ideas on the theoretical and methodological bases of biographical criticism. It’s about the history of Jaburu, one of the most curious characters to dwell the ficcional world invented by Fernando Pieruccetti in his football cartoons. This history connects his production as a football cartoonist and his work as a visual artist, showing a complex set of relationships between the sports culture in Minas Gerais and the artistic, cultural and political scene from which it emerged.
Downloads
References
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984 [1980].
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003 [1975].
BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005 [1971].
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraesa (org.). Usos e abusos da história oral. 8 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 183-191.
PEREIRA, André Mascarenhas. Traços de Belo Horizonte: a contribuição dos caricaturistas para o Modernismo na cidade moderna. Orientadora: Regina Helena Alves da Silva. 2011. 208 f. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciência Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
PINO, Claudia Amigo. De um corpo para outro: Roland Barthes e a biografemática. Criação e crítica, n. 17, p. 15-29, dez. 2016.
SILVA, Marcelino Rodrigues da. Um lance de artista: Fernando Pieruccetti e a invenção dos bichos do futebol mineiro. Rio de Janeiro: CPDOC-FGV, mar. 2019. Relatório de pesquisa de Pós-Doutorado.
SOUZA, Eneida Maria de. A crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Janelas indiscretas: ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 17-25.
SOUZA, Eneida Maria de. Narrativas impuras. Recife: Cepe Editora, 2021.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 183-191.
MANGABEIRA: o pai da bicharada. Edição Mineira. Belo Horizonte, p. 12, 15 ago. 1983. (Arquivos pessoais da família de Fernando Pieruccetti)
PEREIRA, André Mascarenhas. Traços de Belo Horizonte: a contribuição dos caricaturistas para o Modernismo na cidade moderna. Orientadora: Regina Helena Alves da Silva. 2011. 208 f. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciência Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
PINO, Claudia Amigo. De um corpo para outro: Roland Barthes e a biografemática. Criação e crítica, [S. l.], n. 17, p. 15–29, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i17p15-29 Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/124012> Acesso em: 22 dez. 2022.
RIOS, Edison. Mangabeira, o americano que batizou o Galo. Jornal de Casa. Belo Horizonte, p. 10, 13 mar. 1988. (Arquivos pessoais da família de Fernando Pieruccetti)
SOUZA, Eneida Maria de. A crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Janelas indiscretas: ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 17–25.
SOUZA, Eneida Maria de. Narrativas impuras. Recife: Cepe Editora, 2021.
SOUZA, Eneida Maria de. Notas sobre a crítica biográfica. In: SOUZA, Eneida Maria de. Crítica cult. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002. p. 111–120.
SOUZA, Eneida Maria de. Tempo de pós-crítica. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2012.
VIEIRA, Ivone Luzia. Modernismo em Minas: O salão do Bar Brasil. Minas Gerais. Suplemento literário, ano 22, n. 1084. Belo Horizonte, 29 ago. 1987. (Edição Especial organizada por Luis Augusto de Lima e Ivone Luzia Vieira.)
VIEIRA, Ivone Luzia. O Modernismo em Minas: o Salão de 1936. Belo Horizonte: Secretaria Municipal de Cultura e Turismo, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcelino Rodrigues da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).