The Citation from the Poem, the Hole in the Novel
An Interweaving Between Italo Calvino and Marília Garcia
Keywords:
Italo Calvino, Marília Garcia, literary criticAbstract
The purpose of this essay is to show that both the book Se um viajante numa noite de inverno (1979), by the writer Italo Calvino, and the poem “Blind Light”, published in the book Um teste de resistores (2004), by Marília Garcia, would be elaborating a kind of sketch, test, drift: in the first one, by reading, in the second one, by writing. In other words: in this essay, based on the encounter between these two authors, it would be necessary to think about how the novel and the poem resort, each in its own way, to a work of citation that dramatizes a principle of opening the text.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento: ensaios e conferências. Trad. António Guerreiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
BARBOSA, Marlon Augusto. A espessura das sombras: uma leitura de Se um viajante numa noite de inverno, de Italo Calvino. 2017. 126 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Literatura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Trad. José Carlos Martins Barbosa, Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense. 1996. (Obras escolhidas, v. 3).
CALVINO, Italo. Se um viajante numa noite de inverno. Trad. Nilson Moulin. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
CAMPOS, Augusto e Haroldo de. Os sertões dos campos: duas vezes Euclides. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1997.
COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Trad. Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
DANTAS, Marcello. Corpos presentes. In: Antony Gormley: corpos presentes – Still Being [Catálogo]. Textos W. J. T. Mitchell, Agnaldo Farias; curadoria Marcello Maia Dantas; trad. Renato Rezende. São Paulo: Mag Mais Rede Cultural, 2012.
DERRIDA, Jacques. Gêneses, genealogias, gêneros e o gênio. Trad. de Eliane Lisboa. Porto Alegre: Editora Sulina, 2005.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.
EYBEN, Piero. Abismo por paixão (ensaios). Vinhedo: Editora Horizonte, 2017.
FERNANDES, Heleine. Uma escrita a se fazer. Blog O cuidado da poesia. Revista Cult. 19 jan. 2017. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/uma-escrita-se-fazer/. Acesso em: 27 out. 2022.
GARCIA, Marília. Um teste de resistores. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Trad. Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1996.
MAGALHÃES, Danielle. A poesia como um teste de resistores. Revista Escrita. Rio de Janeiro, n. 23, p. 160-176, 2017. Disponível em: https://bit.ly/35Sn2i6. Acesso em: 13 out. 2022.
OLIVER, Élide Valarini. Rabelais e Joyce: três leituras menipéias. São Paulo: Editora Ateliê Editorial, 2008.
PASOLINI, Pier Paolo. Poemas. Trad. Maria Jorge Vilar. Lisboa: Assírio & Alvim, 2005.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Friedrich Schlegel e Novalis: Poesia e Filosofia. Revista Terceira Margem, v. 10, n. 15, p. 95-111, 2006. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/15074/9959. Acesso em: 21 out 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marlon Augusto Barbosa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).