Reading and Savage Literature in Roberto Bolaño as a Device for Critical Emancipation
Keywords:
Roberto Bolaño, traces, doubles, Latin American dictatorships, Latin American literatureAbstract
This article investigates the elements of traces, doubles, and allegories in the works of Roberto Bolaño, emphasizing their interconnection and influence in delineating the boundary between fiction and reality. By analyzing novels such as Noturno do Chile (2004) and Estrela distante (2009), it examines how Bolaño employs the concept of the double to expose hidden aspects of history, linking them to traumatic political events, especially in the context of the Chilean dictatorship. Furthermore, it demonstrates that these elements are an integral part of the psychic structure of the individual, as proposed by Freud. The discussion on traces explores the ability to break through superficial layers of reading, inviting readers on an emancipatory journey through Latin American history and literature. The approach suggests a detective and archaeological reading, encouraging the exploration of absent-present meanings. By examining Bolaño’s narrative methods, the article highlights the critical importance of these elements and their representations in contemporary Latin America.
Downloads
References
AVELAR, Idelber. Alegorias da derrota: a ficção pós-ditatorial e o trabalho do luto na América Latina. Tradução de Saulo Gouveia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
BOLAÑO, Roberto. Os detetives selvagens. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
BOLAÑO, Roberto. Estrela distante. Tradução de Bernard Ajzenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
BOLAÑO, Roberto. Noturno do Chile. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
BUTLER, Judith. Narrar a si mesmo: crítica da violência ética. Tradução de Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
COSTA, Julia Morena. Estética do fracasso: o projeto literário de Bolaño. 2015. Tese (Doutorado em Literatura e Cultura) – Faculdade de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Tradução de Patrícia Carmello e Vera Casa Nova. Pós: revista eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes-UFMG, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204-219, nov. 2012.
FRANZ, Carlos; CORDEIRO, Felipe. Tragédia, teatralidade e memória: uma entrevista com Carlos Franz. In: CORDEIRO, Felipe; ROJO, Sara. Mulheres míticas em performance. Belo Horizonte: Editora Javali, 2020. p. 43-53.
FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer. In: FREUD, Sigmund. Escritos sobre a psicologia do inconsciente. Tradução de L. A. Hanns. Rio de Janeiro: Imago, 2006. v. 2, p. 173-251.
FREUD, Sigmund. O ego e o id. Tradução de Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Apagar os rastros, recolher os restos. In: SEDLMAYER, Sabrina; GINZBURG, Jaime (org.) Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 27-38.
LÓPEZ-VICUÑA, Ignacio. Malestar en la literatura: escritura y barbarie en Estrella distante y Nocturno de Chile de Roberto Bolaño. Revista Chilena de Literatura, n. 75, p. 199-215, 2009.
MARIA Homem: eu contra si mesmo, conflito e pecado | Casa do Saber. [S. l.: s. n], 2020. 1 vídeo (10 min 13 s). Publicado pelo canal Maria Homem. Disponível: https://www.youtube.com/watch?v=rIWbzoHa910. Acesso em: 6 fev. 2022.
PRADO, Maria Ligia; PELLEGRINO, Gabriela. História da América Latina. São Paulo: Contexto, 2018.
PRON, Patricio. A lamentável obra de Mariana Callejas. Opera Mundi, São Paulo, 14 ago. 2014. Disponível em: https://operamundi.uol.com.br/samuel/37444/a-lamentavel-obra-de-mariana-callejas. Acesso em: 22 jan. 2024.
ROBERTO Bolaño La Belleza de Pensar. [S. l.: s. n], 2016. 1 vídeo (1 h 3 min). Publicado pelo canal Claudio Sanhueza. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4opmK0SO-J8. Acesso em: 22 jan. 2024.
RODRIGUES, Talita Jordina. Roberto Bolaño e o lumpenismo intelectual. Caracol, São Paulo, n. 25, p. 878-903, jan./jun, 2023.
ROJO, Grínor. Las novelas de la dictadura y la postdictadura chilena: ¿qué y cómo leer? Santiago de Chile: LOM, 2015.
ROJO, Sara. Imagens e teatralidade na narrativa de Roberto Bolaño: da teoria à performance. Belo Horizonte: Editora Javali, 2023.
SECRETÁRIO de Cultura, Roberto Alvim, cita ministro nazista em pronunciamento. [S. l.: s. n], 2020. 1 vídeo (6 min 57 s). Publicado pelo canal Poder 360. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3lycKFW6ZHQ. Acesso em: 22 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Felipe Cordeiro, Assis Benevenuto Vidigal (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).