Da arte das armadilhas
Lyric and Society
Keywords:
lyric, society, engagement, oppressionAbstract
This essay analyzes some aspects of Ana Martins Marques’ poetry based on her second book of poetry, Da arte das armadilhas (2012). Specifically, it observes the relationship between the aesthetic form and the represented matter, as well as the lyrical tendency of her work, to argue that her poems elaborate contradictions of the social process and do not depart from these issues, as some current readings suggest. To this end, this essay mobilizes a lecture and a conference by Adorno published in Notes to Literature I, namely, “On Lyric Poetry and Society” and “The Artist as Deputy”, as well as analyzing, in detail, some poems and the general composition of this book by Marques.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rev. técnica Eduardo Soares Neves Silva. Rio de Janeiro: Zahar, 2009 [1966].
ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. Tradução e apresentação de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades / Editora 34, 2003 [1958].
ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. Seleção de textos Jorge Mattos Brito de Almeida. Tradução de Juba Elizabeth Levy et al. São Paulo: Paz & Terra, 2002.
ANTUNES, Ricardo. A desertificação neoliberal no Brasil (Collor, FHC e Lula). 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.
BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas III: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Tradução de José Carlos Martins e Hemerson Alves Batista. São Paulo: Brasiliense, 1984. p. 103-149.
VIVA VOZ: festival de poesia – Angélica Freitas conversa com Fabrício Corsaletti. Publicado pelo canal Companhia das Letras. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (58”51). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0h6YS8aknPY. Acesso em: 19 fev. 2024.
CORSALETTI, Fabrício. Esquimó. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016 [2009].
FREITAS, Angélica. Um útero é do tamanho de um punho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da metade do século XIX a meados do século XX. Tradução do texto Marise M. Curioni. Tradução das poesias Dora F. da Silva. São Paulo: Duas Cidades, 1978 [1956].
HOMERO. Odisseia. Tradução de Christian Werner. São Paulo: Cosac Naify, 2014 [séc. VIII a. C.].
KLICZKOWSKI, H. Del minimalismo al maximalismo. Madrid: Onlybook, S.L., 2002.
LE GUIN, Úrsula. The carrier bag theory of fiction. In: LE GUIN, Úrsula. Dancing at the edge of the world: thoughts on words, women, places. New York: Ed. Grove Press, 1989. p. 165-170.
MARQUES, Ana Martins. Da arte das armadilhas. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MARQUES, Ana Martins. A vida submarina. Belo Horizonte: Scriptum, 2009.
MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. Tradução de Rubens Enderle e Leonardo de Deus; supervisão e notas de Marcelo Backes. 2. ed. Revista. São Paulo: Boitempo, 2010 [1843].
PIETRANI, Anélia Montechiari. A razão ética e poética nos poemas de Ana Martins Marques. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 45, jan./jun. 2015, p. 301-319. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/sQ7y5rPrfWVFRLkb84HnYCg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2024.
SINGER, André. Os sentidos do lulismo: reforma gradual e pacto conservador. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
SZYMBORSKA, Wislawa. Para o meu coração num domingo. Seleção, tradução e prefácio de Regina Przybycien e Gabriel Borowski. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
SZYMBORSKA, Wislawa. Poemas. Seleção, tradução e prefácio de Regina Przybycien. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
WARHOL, Andy; HACKETT, Pat. POPism: The Warhol Sixties. London: Pinguin, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Augusto Bonifácio Leite (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).