A intermidialidade em textos espetaculares contemporâneo
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.2.68-82Resumen
Este texto analisa como os recursos da intermidialidade vêm sendo utilizados, na nossa contemporaneidade, em textos e propostas espetaculares latino-americanas.Referencias
ALEXANDRE, Marcos A.; BARROS, Maria Lucia Jacob Dias de; ROJO, Sara (Org.). Antologia teatral da latinidade: César Brie, Juan Radrigán, Ramón Griffero e Michel Azama. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009.
DEMARCY, Richard A. A leitura transversal. In: GUINSBURG, J.; TEIXEIRA COELHO NETO, J.; CHAVES CARDOSO, Reni (Org.). Semiologia do teatro. São Paulo: Perspectiva, 1988. p. 23-38.
DE MARINIS, Marcos. Comprender el teatro – Lineamientos de una nueva teatrología. Buenos Aires: Editorial Calerna, 1997.
GRIFFERO, Ramón. Cinema Utoppia. 1985. In: ALEXANDRE, Marco A.; BARROS, Maria Lúcia Jaocb Dias de; ROJO, Sara (Org.). Antologia teatral da latinidade: César Brie, Juan Radrigán, Ramón Griffero e Michel Azama. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009..
GUINSBURG, J.; TEIXEIRA COELHO NETO, J.; CHAVES CARDOSO, Reni (Org.). Semiologia do teatro. São Paulo: Perspectiva, 1988.
MOREIRA, Rui. A receita. Direção de Henrique Rodovalho.
MÜLLER, Jürgen E. Intermedialität als Provokation der Medienwissenschaft, Eikon, n. 4, 1992.
MÜLLER, Jürgen E. Le labyrinthe médiatique du film. Mots/Images/Sons. Colloque International de Rouen, 1990.
NUNES, Roberson de Sousa. Do texto literário ao texto espetacular pós-moderno nas linguagens cênicas do grupo Oficcina Multimédia 2005. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Letras/UFMG, Belo Horizonte, 2005.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. (1996). Trad. Sérgio Sálvia Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2003.
PAVIS, Patrice. El teatro y su recepción: Semiología, cruce de culturas y postmodernismo. Seleção e trad. Desiderio Navarro. La Habana: UNEAC, Casa de las Américas, Embajada de Francia en Cuba, 1994.
SOURIAU, Étienne. La correspondencia de las artes: elementos de estética comparada (1947.) Trad. Margarita Nelken. México: Fondo de Cultura Económica, 1965.
TAYLOR, Diana. Encenando a memória social: Yuyachkani. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Márcia (Org.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas, Faculdade de Letras/UFMG, 2002. p. 13-45.
Programas de espetáculos
A Acusação. GOM - Grupo Oficcina Multimédia. Belo Horizonte, 2005.
A Casa de Bernarda Alba. GOM - Grupo Oficcina Multimédia. Belo Horizonte, 2001.
Sites consultados
GRIFERO, Ramón. http://www.griffero.cl/ensayo.htm (site oficial).
GOM. http://www.oficcinamultimedia.com.br/historico.htm (site oficial).
Hecho en el Perú.
http://www.geocities.com/vitrinasmemoria_yuyachkani/Intro.html.
Qhapaq Ñan o el Gran camino.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2006 Marcos Antônio Alexandre (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).