Entre a plateia e o tablado: Machado de Assis, crítico teatral
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.7..58-68Palabras clave:
teatro brasileiro, crítica teatral, historiografia teatral, Brazilian theater, theatrical criticism, theatrical historiography.Resumen
Resumo: O objetivo deste texto é demonstrar a atuação de Machado de Assis em uma de suas funções literárias menos apreciadas pela crítica tradicional sobre a obra do escritor brasileiro: a de crítico teatral. Apresentam-se suas ideias sobre teatro e o contexto histórico-cultural da capital do Império, notadamente marcado pela presença de um teatro importado transplantado para os tablados tropicais.
Palavras-chave: teatro brasileiro; crítica teatral; historiografia teatral.
Abstract: The aim of this text is to demonstrate Machado de Assis’ actuation in one of his less literary activities appreciated by the mainstream traditional criticism about the Brazilian writer: the theatrical critic. This essay shows his ideas about theatre and the historical-cultural context of the capital of Empire, which was mainly marked by the presence of an imported theatre transplanted to the tropical stages.
Keywords: Brazilian theater; theatrical criticism; theatrical historiography.
Descargas
Citas
ASSIS, Machado de. Obra completa. Rio de Janeiro: W. M. Jackson, 1952. 31 V.
BELLEI, Sérgio Luiz Prado. Nacionalidade e literatura: os caminhos da alteridade. Florianópolis: Daufsc, 1992.
BOSI, Alfredo et al. Machado de Assis. São Paulo: Ática, 1982.
CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. 4.ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.
FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Perspectiva, Edusp, 1993.
FERREIRA, Eliane Fernanda Cunha. Machado de Assis sob as luzes da ribalta. São Paulo: Editorial Cone Sul, 1998.
MASSA, Jean-Michel. A juventude de Machado de Assis. In: BOSI, Alfredo et al. Machado de Assis. São Paulo: Ática, 1982.
RIBEIRO, Maria Augusta H. W. Machado de Assis, um teatro de figuras controversas. 1989. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.
SCHWARZ, Roberto. Que horas são? – ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2000 Eliane Fernanda Cunha Ferreira (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).