Cegueira e Literatura
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.10..53-64Palabras clave:
cegueira, sujeito, literatura brasileira, blindness, subject, Brazilian literature.Resumen
Resumo: Este artigo procura examinar a cegueira, em perspectiva estética e epistemológica, como um campo em que, na literatura brasileira, é elaborada uma reflexão sobre a problemática da constituição do sujeito. A leitura, considerando ideias de Theodor W Adorno, parte de uma escultura de Cildo Meire les para se deter em dois escritores, Paulo Mendes Campos e Lara de Lemos.
Palavras-chave: cegueira; sujeito; literatura brasileira.
Abstract: This article tries to examine blindness, in an aesthetic and epistemological perspective, as an imagetic field, where are developed reflections referring to constitution of subject, in Brazilian Literature. This reading, considering Theodor W Adorno’s ideas, takes Cildo Meireles’ sculpture, and goes over two writers, Paulo Mendes Campos and Lara de Lemos.
Keywords: blindness; subject; Brazilian literature.
Descargas
Citas
ADORNO, Theodor; HORKHE IMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ADORNO, Theodor. Mínima moralia. São Paulo: Ática, 1992.
ADORNO, Theodor. Dialéctica negativa. Madrid: Taurus, 1984.
BAVCAR, Evgen. A luz e o cego. In: ______ et alii. Arte pensamento. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BENJAMIN, Walter. O surrealismo. In: ______. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985. (Obras escolhidas, 1)
BORNHEIM, Gerd. O sujeito e a norma. In: BIGNOTIO, Newton et alii. Ética. São Paulo: Companhia das Letras; SMC, 1992.
BOSI, Alfredo. Fenomenologia do olhar. In: NOVAES, Adauto (Org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras; Funarte, 1988.
CAMPOS, Paulo Mendes. O amor acaba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
DANCER in the dark. Direção: Lars von Trier. 2000.
FERNANDES, Florestan. Mudanças sociais no Brasil. São Paulo: Difel, 1974.
JANELA da alma. Direção: João Jardim e Walter Carvalho. 2001.
KRAMER, Sven. Sobre a relação entre trauma e catarse na literatura. In: DUARTE, Rodrigo et alii. Katharsis: Reflexões de um conceito estético. Belo Horizonte: C/Arte, 2002.
LEITÃO, Cláudio Correia. Cegueira e olhares em Borges e Graciliano Ramos. In: MACIEL, Maria Esther; MARQUES, Reinaldo (org.). Borges em dez textos. Belo Horizonte: UFMG; Sette Letras, 1997.
LEMOS, Lara de. Adaga lavrada. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.
LISPECTOR, Clarice. Amor. In: _. Laços de família. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982.
MEIRELES, Cildo. Espelho cego. [A obra foi exposta em São Paulo em maio de 2003, na mostra Arte e sociedade: uma relação polêmica, com curadoria de Aracy Amaral].
RAMOS, Graciliano. Infância. Rio de Janeiro: Record, 1984.
RIBEIRO, Renato Janine. A dor e a injustiça. In: COSTA, Jurandir Freire. Razões públicas, emoções privadas. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
ROSA, Guimarães. O espelho. In: ______. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.
ROSA, Guimarães. São Marcos. In: Sagarana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.
SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira. In: PEREIRA, Carlos Alberto et alii. Linguagens da violência. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. A história como trauma. In: SELIGMANNSILVA, Márcio; NESTROVSKI, Arthur (org.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000.
WISNIK, José Miguel. Iluminações profanas. In: NOVAES, Adauto. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, Funarte, 1988.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2003 Jaime Ginzburg (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).